nieuws

Grove lanceert vijf-assige 130 tonner GMK 5130-L

bouwbreed

Tegemoet komend aan de marktvraag naar steeds grotere gieklengten, betere terrein/ wegprestaties en adequate veiligheidsvoorzieningen op AT (all-terrain) kranen, heeft Grove, gebruikmakend van zijn ontwerp- en productie-ervaringen in Duitsland, Engeland en Amerika een nieuwe 130 tonner aan het leveringsprogramma ke toevoegen. De nieuwe machine, de GMK 5130-L is een 60 ton zware vijf-assige machine waarvan alle assen stuurbaar zijn en drie worden aangedreven.

Ontwikkeld en gebouwd door Deutsche Grove in Wilhelmshaven, valt het ontwerp van deze GMK 5130-L onmiskenbaar af te lezen aan het concept dat het vroegere kraanbedrijf Krupp Mobilkrane GmbH zo eigen was. De kraanonderwagen bestaat uit een volledig gelast doosvormige chassis dat een grote stijfheid kent en bestand is tegen hoge wringkrachten Vier in dit chassis geintegreerde dubbel hydraulisch telescoperende draagbalken met verticale cilinders en stempelplaten verlenen de machine in hijspositie de noodzakelijke ondersteuning. Zij worden voor transport over de weg, volledig in het 3 meter brede kraanchassis getrokken en bieden in uitgeschoven stand een veilige werkbasis van 8,20 x 8,58 m.

Over de weg en bij het rijden op het werk wordt de kraanonderwagen aangedreven door een 370 kW watergekoelde acht-cilinder Mercedes Benz dieselmotor. Dit motorvermogen wordt op de wielen overgebracht door middel van een Allison CLBT automaat met vijf schakelstanden vooruit en een achteruit. Van alle stuurbare assen worden de assen 2, 3 en 5 aangedreven. De kraan is uitgerust met drie onafhankelijke remsystemen, waaronder een pneumatisch tweevoudig remcircuit werkend op alle wielen, een hydraulische vertrager die ook in een elektrische uitvoering leverbaar is en een parkeerrem. Behalve de standaard 10 x 6 x 10 aandrijving is ook als optie een 10 x 8 x 10 versie te verkrijgen. Elke as is voorzien van Groves Megatrack ophanging een onafhankelijk hydropneumatisch veersysteem met hydraulisch blokkeersysteem waarmee bij transport over de weg of het rijden door terrein zorg draagt voor een automatische machinenivellering. Dat houdt in dat bij het rijden door hellende bochten in wegen of in geaccidenteerd terrein de stabiliteit van de machine optimaal verzekerd is. Bij het opstellen van de kraan op ongelijke ondergrond kan de kraanmachinist door middel van dit Megatrack ophangsysteem de kraanbovenbouw verticaal corrigeren tussen +170 mm en -130 mm. De GMK 5130-L is standaard uitgevoerd op14.00 R25 banden. Desgewenst zijn ook 16.00 R25 of 20.5 R25 banden te monteren.

Besturing

Onder normale wegomstandigheden vindt besturing plaats op alle assen behalve as 4. Met behulp van een separate stuurbediening zijn echter as 4 en 5 in te schakelen voor onder andere krabgang. Voor een veilige en bedrijfszekere bediening van het stuursysteem draagt een noodstuur pomp met gekoppelde oliekoeler voor extra ondersteuning. De cabine op de onderwagen van waaruit de kraan over de weg wordt bestuurd is uit aluminium vervaardigd en biedt met zijn breedte van 2,75 m voldoende ruimte aan twee man.

Het belangrijkste element van de bovenbouw vormt de giek die bij deze GMK 5130-L met vijf telescoopdelen komt tot een lengte van 50,5 meter. Inclusief de hoogte van de onderwagen reikt de kraan tot een haakhoogte van 53,0 meter. In ingeschoven stand meet de giek totaal 15,64 m en daarvan steekt in transportpositie slechts 1,59 m voor de cabine uit.

Het hydraulisch vermogen voor alle kraanbewegingen wordt geleverd door een 104 kW zes-cilinder Mercedes Benz OM366A dieselmotor enn die bij 1500-1600 omw/min een koppel afgeeft van 566 Nm. Deze krachtbron levert ook de aandrijving van de zwenk via twee axiale zuigermotoren die worden gevoed door een tweetraps pomp. De hijslier is gemonteerd aan de onderzijde van de giek binnen het frame van de bovenwagen boven het contragewicht. Dit standaard 3,2 ton zware contragewicht is hydraulisch te hanteren en voor specifieke hijswerkzaamheden te verzwaren met nog eens 22,8 ton ballast. Met 26 ton contragewicht is op de giek een vakwerk jib te gebruiken met een maximale lengte van 32 meter. In deze configuratie is de GMK 5130-L in staat bij een vlucht van 56 meter nog lasten tot 900 kg te hijsen of 2 ton op 28 meter. Bij 50 meter gieklengte en 10 meter jib verlenging is een last tot 7 ton te hanteren tot een sprei van 24 meter. Met de jib onder een knikhoek van 30 gr. pakt de kraan op 40 meter nog een gewicht tot 2,7 ton. Gebruik makend van de maximale contrabelasting en de giek in ingeschoven stand hijst deze nieuwe Grove machine nominaal 130 ton op 3 meter. Over de weg is met deze vijfasser een rijsnelheid te bereiken van 69 km/h.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels