nieuws

‘Den Haag overvoert kantorenmarkt’

bouwbreed

Den Haag moet het ambitieuze po Nieuw Centrum niet met ‘Hoog Hage’ gaan beconcurreren. De Haagse kantorenmarkt is niet stabiel genoeg om twee bij elkaar gelegen grootschalige poen tegelijk aan te ke. “Het is goed wanneer je als gemeente naar de toekomst wil kijken, maar Den Haag moet zich nu eerst volledig richten op het realiseren van Nieuw Centrum. Het gaat allemaal voorspoedig maar de kantoren moeten nog wel vol.”

Hans Ouwerkerk

Drs. ir. M. van Middelkoop, directeur MAB BV zei dit bij de start van de campagne ‘Den Haag Nieuw Centrum: een hart van f. 5 miljard’.

Met deze campagne wil Den Haag het po Nieuw Centrum onder bredere aandacht brengen. Burgemeester Deetman die hiervoor het startsein gaf roemde vooral het economische aspect van Nieuw Centrum. Uiteindelijk moet het project voor zo’n 30.000 extra arbeidsplaatsen gaan zorgen.

Hij maakte echter direct van de gelegenheid gebruik om van Nieuw Centrum over te stappen naar het nieuwste troetelkind van Den Haag: Hoog Hage. Zoals bekend een po dat bestaat uit 300.000 m2 kantoorruimte, 500 woningen en 5000 m2 winkelruimte die rond het Haagse Centraal station. Volgens Van Middelkoop directeur MAB een onverstandige zet. “Het gemeentebestuur moet Nieuw Centrum nu niet gaan beconcurreren. Daarvoor is de kantorenmarkt niet stabiel genoeg. Zeker niet omdat de poen toch in hetzelfde marktsegment worden ingezet.”

Volgens Van Middelkoop is het een goede zaak wanneer een gemeentebestuur naar de toekomst kijkt, maar moet dat in dit geval heel voorzichtig gebeuren. “Laten we eerst onze kantoren maar een volmaken. En ook tegenover het station de locatie van De Centrale ligt nog braak. En dat mag ook geen voetbalveldje blijven.”

Nieuw hart

Den Haag bruist en in Den Haag gebeurt het. Alleen aan de rest van Nederland gaat dat nog grotendeels voorbij. En dat terwijl de residentie met man en macht werkt aan de realisering van een nieuw hart. “We willen hiermee nu wel eens wat meer naar buiten treden”, zegt Douwe Wielinga van MAB en tevens voorzitter van de Stichting Den Haag Nieuw Centrum. Hierin hebben alle private partijen, actief in het Haagse centrum zitting en wordt ook de coordinatie van de diverse poen geregeld. Al te lang keken de betrokken partijen met scheve gezichten naar bijvoorbeeld de Kop van Zuid in Rotterdam waar bijna iedere spijker die de muur in gaat door de landelijke media wordt opgepikt. “Nu is het ook onze Haagse mentaliteit om de zaak wat rustiger en wellicht wat low profile aan te pakken. Maar het wordt wel tijd om terug te slaan”, meent Wieringa.

Met een budget van f. 200.000 heeft de stichting een reclamebureau in de arm genomen om een campagne op touw te zetten. Deze campagne met de klinkende naam ‘Den Haag Nieuw Centrum: een hart van f. 5 miljard’ bestaat uit tachtig reclamespots op de regionale zender Radio West en de landelijke kabelzender Classic FM. Verder krijgen alle abonnees van Vastgoedmarkt (VGM) vandaag een special over Nieuw Centrum bijgevoegd. “Die special hebben we ook in het Frans, Duits en Engels laten vertalen en is bij alle ontwikkelaars verkrijgbaar”, aldus Wielinga die desgevraagd toegeeft dat diegene die vuurwerk had verwacht, wellicht van een koude kermis thuis is gekomen. “Maar, we hebben ook niet zo’n groot budget. Als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld de Kop van Zuid, dan verschilt dat aanzienlijk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels