nieuws

Joop Th.M. Saan, algemeen directeur 100-jarige P.H. Saan BV: ‘Specialisatie is onontbeerlijk voor succes’

bouwbreed

“Pas wanneer je meerwaarde levert, kun je slagen. Goed ondernemerschap en een hechte relatie met je klanten doen de rest.” Aldus algemeen directeur Joop Th. M. Saan van P.H. Saan BV. Zijn bedrijf bestaat dit jaar 100 jaar. Een jubileum om bij stil te staan. Niet alleen omdat 100 jaar een hele tijd is, maar veel meer omdat het familiebedrijf een interessante groei heeft doorgemaakt. Begonnen als transportbedrijf, is de onderneming thans eveneens actief als verhuurbedrijf van kranen, als verhuizer en als archiefbeheerder.

Op 12 april zal de tent van het Cirque du Soleil, dat momenteel optreedt in Amsterdam, tot de nok zijn gevuld met medewerkers en relaties van P.H. Saan BV. Natuurlijk is de keuze voor het circus geen toevallige. Het is namelijk een belangrijke klant van het verhuisbedrijf Saan, dat er al sinds jaar en dag voor zorgt dat de gigantische tent en het bijbehorend materieel dwars door Europa wordt vervoerd. “Zo werkt dat”, schetst Saan. “Je levert een specialistische dienst en trekt daarmee ‘speciale’ klanten waarmee je attent omgaat en zodoende een hechte relatie bouwt. Dat is altijd ons sterke punt geweest.” Saan staaft zijn woorden met een korte schets van de geschiedenis van de onderneming. Overgrootvader Saan begon honderd jaar geleden als transporteur. Het eerste materieel bestond uit handkarren die al snel konden worden ingeruild voor paard-en-wagens, die weer plaats maakten voor gemotoriseerde wagens. Het wagenpark groeide. Er kwam een onderhoudsdienst die zich op een goed moment materieel aanschafte waarmee kapotte wagens konden worden weggesleept. Het begin van Saan Kranenverhuur.

Taxibedrijf

“In de jaren vijftig vond de grote groei in onze kraanverhuur plaats”, aldus Saan. “Wij waren een van de eerste bedrijven die de beschikking hadden over een kraan waarvan de mast kon uitschuiven. Draaien was er nog niet bij, maar we konden wel als een van de zeer weinigen over een grote afstand werken. Dat zorgde natuurlijk voor de nodige klanten met speciale eisen. Heeft een klant een probleem, dan los je dat op: dat is altijd ons uitgangspunt geweest. Het effect hiervan is dat we bij alle ontwikkelingen in het materieel altijd voorop hebben ke lopen. Toen in de jaren ’60 de opbouwkranen werden ontwikkeld en in de jaren ’70 de mobiele kranen op de markt kwamen, waren we wederom een van de eersten die die dingen in huis hadden. En het is nog steeds zo dat we een groot en zeer divers samengesteld materieelpark hebben. Een sterk punt voor een kraanverhuurbedrijf. Immers, we ke op elke vraag een gepast antwoord leveren. Daar komt nog eens bij dat we onze zaken heel strak hebben georganiseerd. Als kraanverhuurder ben je net een taxibedrijf. Je wordt vandaag gebeld om morgen voor een aantal uren een dertig-tonner of een andere specifieke kraan te leveren. Onze vergaande automatisering helpt onze planner om snel een duidelijk antwoord te geven en dankzij het gevarieerde park dat we ter beschikking hebben, is dat antwoord meestal positief. Kortom: we zijn heel flexibel.”

Pratend over de automatisering blijkt, dat deze ook wordt gebruikt bij de aankoop van materieel. “Meten is weten, dat is mijn credo”, schetst Saan. “We hebben een database waarin van al onze klanten precies is vastgelegd wat ze in de afgelopen jaren van ons hebben gebruikt, bij welke poen dat is geweest en ook bijvoorbeeld hoeveel tijd het vervoer van het materieel van en naar deze poen heeft gekost. Al deze informatie is van zeer grote waarde bij het bepalen van je aankoop- en vestigingsbeleid. We zijn niet voor niets ook in Abbenes, Utrecht en Tilburg te vinden. Daarnaast werk je natuurlijk met je gevoel en je kennis van de markt. Als je vandaag de dag kijkt in de bouw, is duidelijk dat steeds meer op de bouwplaats wordt geassembleerd. Er worden complete gevels in de fabriek gemaakt en die moeten worden getransporteerd. Het ligt voor de hand dat wij steeds meer zwaarder materieel moeten ke aanbieden. Tegelijkertijd blijft het van het grootste belang dat we ook aan de vraag van aannemers ke beantwoorden die in steden als bijvoorbeeld Amsterdam werken waar de ruimte zeer beperkt is. De kranen die speciaal op ons verzoek smaller zijn gemaakt, vormen daarom ook in de toekomst een belangrijk onderdeel van de vloot.”

Ondernemerschap

Een vinger aan de pols houden en de bereidwilligheid om voor elk probleem van de klant een oplossing te zoeken, zijn volgens Saan blijken van het ondernemerschap waardoor het familiebedrijf zich heeft ke uitbouwen. “Dat we in de jaren zestig zijn begonnen met onze verhuisactiviteiten, is eveneens te danken aan een klant die vroeg of we hem konden helpen. Dat hebben we opgepakt en uitgewerkt. Dat wil zeggen: we hebben ook in deze activiteit van meet af aan dusdanig veel geinvesteerd dat we ons nu specialist mogen noemen. Onze kennis en ons materieel stelt ons in staat om te werken voor bijvoorbeeld een klant als Mahez, producent van gigantische persen voor de grafische industrie. Wij zijn hun huistransporteur en worden zelfs ingeschakeld om vanuit onze vestiging in Tilburg de persen uit Duitsland, waar ze worden geproduceerd, naar Zuid-Frankrijk te transporteren. Onze mensen zijn dermate bedreven en deskundig dat we sneller en goedkoper ke werken dan onze Duitse en Franse collega’s. Ik zei al: je moet specialist zijn, een meerwaarde ke leveren. Wanneer we denken dat te ke doen, bouwen we een activiteit uit. Duidelijk is wel dat elke activiteit wordt gestart wanneer de klant erom vraagt. Zo zijn we in de kranen gerold, in het verhuizen en ook in het archiefbeheer. Een klant vroeg ons of we ook wat van zijn archieven konden opslaan. Daar maken we dan plaats voor. We wisten echter al snel dat we ons niet moesten beperken tot het louter opslaan van archieven. Wilden we een meerwaarde ke leveren, dan moesten we ons toeleggen op het beheer. Daarom hebben we zo’n drie jaar geleden een specialist aangetrokken. Die man was voor zichzelf begonnen als archiefbeheerder. Kon het echter niet in zijn eentje trekken. We zijn een samenwerking aangegaan en archiefbeheer is nu een sterk groeiende activiteit. Om een voorbeeld te noemen. Drie jaar geleden begonnen we met 10.000 dozen, nu staan er meer dan 150.000 opgeslagen en hebben we in onze ruimten te maken met meer dan 2000 bewegingen per dag. Klanten, waaronder grote verzekeringsmaatschappijen, maken enthousiast gebruik van de specialistische kennis en mogelijkheden die we bieden.”

Toekomst

Een 100-jarig jubileum nodigt uit tot het ophalen van herinneringen. De geschiedenis van Saan is dermate interessant dat veel kan worden gememoreerd. Unieke poen als de verhuizing van Ajax van de Meern naar de Arena, het transport van het Gemeente Vervoerbedrijf Amsterdam van Amsterdam naar Diemen, de overname van roltrappenspecialist Wilborts uit Tilburg. Uit alles blijkt echter dat ook de toekomst vol enthousiasme wordt tegemoet getreden. Saan: “We gaan interessante tijden tegemoet. Ik verwacht met name in het archiefbeheer en het speciaal transport, de verhuizingen, nog veel ontwikkelingen. Ten aanzien van het kraanverhuurbedrijf zullen die ontwikkelingen minder spectaculair zijn. Veel zal komen van de fabrikanten die constant blijven werken aan de ontwikkeling van nog kleinere kranen die, ondanks hun geringe omvang, nog zwaarder werk aan ke. Echter, de omvang van de opdrachtenportefeuille zal niet veel wijzigen. Veel hangt af van de conjunctuur en daarop ke we weinig invloed uitoefenen. Het ‘enige’ waar wij aan zullen blijven werken – en dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze markt – is de relatie met onze klanten. Een goed contact waarbij we te allen tijde onze ogen en oren wijd open moeten houden, heeft ons in het verleden sterk gemaakt en dat zal ook in de toekomst zo blijven werken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels