nieuws

Conflict met Spoorwegen doet Betonac Beton de das om

bouwbreed

De rechtbank van koophandel in de Belgische stad Hasselt heeft bet betonbedrijf Betonac Beton uit Sint-Truiden failliet verklaard. Betonac Beton (niet te verwarren met Betonac Wegenwerken) had onoverkomelijke liquiditeitsproblemen nadat de banken hadden besloten om de geldkraan dicht te draaien. Door het faillissement verliezen 60 mensen hun baan.

Betonac Beton is het slachtoffer geworden van een reeds vele jaren aanslepend conflict over de levering van de zogeheten bi-bloc dwarsliggers voor de Belgische Spoorwegen (NMBS).

Het verhaal begint in 1987 als de directie van Betonac Beton een telefoontje krijgt van een zekere Jacques Brunet die informeert of er interesse bestaat voor de levering van dwarsliggers voor de Belgische Spoorwegen. De man belooft het bedrijf gouden bergen in de vorm van een contract voor de levering van 100.000 dwarsliggers gedurende een periode van (om te beginnen) tien jaar.

Volgens de tipgever wil de Belgische Spoorwegen het monopolie van ITB-Betonconstructie uit Hemiksem, tot dan toe de enige leverancier voor dwarsliggers voor de NMBS, doorbreken en zo de prijs drukken. Betonac Beton, dat vooral actief is op het gebied van wegenwerken, voelt wel iets voor de vette order en levert tussen 1989 en 1992 honderdduizenden dwarsliggers aan de Belgische Spoorwegen voor een bedrag van ruim f. 38 miljoen.

Sabotage

In de zomer van 1992 ging het mis toen er scheuren werden ontdekt in de bi-bloc dwarsliggers van Betonac Beton. Volgens het bedrijf lag de oorzaak bij het stalen verbindingsstuk van de bi-bloc dwarsliggers waarvoor het niet verantwoordelijk was.

De Belgische Spoorwegen stelde Betonac Beton echter verantwoordelijk voor de problemen. Intussen kwam de ‘bemiddelaar’ tussen Betonac Beton en de NMBS met de beschuldiging op de proppen dat ingenieurs van de Belgische Spoorwegen opzettelijk materiaal van Betonac Beton hadden ‘gesaboteerd’ om het bedrijf een hak te zetten. In de aankoopdienst van de Belgische Spoorwegen zaten destijds nogal wat pionnen van de Waalse socialisten (PS), die het maar moeilijk konden verkroppen dat de NMBS weer met een Vlaams bedrijf in zee was gegaan.

Nadien bevestigde een gerechtelijk onderzoek dat Betonac Beton inderdaad het slachtoffer was geworden van desinformatie en mogelijk zelfs van sabotage van enkele ingenieurs van de Belgische Spoorwegen. Prompt diende Betonac Beton een schadeclaim in bij de NMBS van f. 55 miljoen.

De actie van de Franstalige ingenieurs was ook bedoeld om NMBS-baas Schouppe een hak te zetten. Ze hadden een politieke afkeer van de spoorwegtopman, die kabinetsmedewerker was geweest van verschillende christen-democratische ministers en die alleen dankzij politieke bemoeienis NMBS-baas was geworden. Intussen was tipgever en bemiddelaar Jacques Brunet van de hele historie wel een stuk rijker geworden. Hij streek van 1988 tot 1993 een bedrag van ruim f. 670.000 aan ‘commissieloon’ op.

Betonac Beton geraakte, doordat de NMBS het bedrijf liet vallen en geen opdrachten meer gaf, in financiele problemen. Die hebben nu geleid tot een faillissement.

Hemiksem

Maar ook de eerste leverancier van de NMBS, Betonconstructie in Hemiksem, is in moeilijkheden geraakt. De NMBS besloot namelijk in 1994 om voortaan alleen nog mono-bloc dwarsliggers aan te kopen. Daardoor moest ook de productie bij Betonconstructie worden stilgelegd. De Belgische Spoorwegen doen sedertdien beroep op buitenlandse producenten voor hun dwarsliggers. Wel hangen de NMBS nog diverse schadeclaims boven het hoofd voor een totaalbedrag van ruim f. 100 miljoen terwijl Betonconstructie de NMBS en Betonac Beton ook nog heeft aangeklaagd wegens corruptie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels