nieuws

De Statendam van Ridderkerk

bouwbreed

De brug en schoorsteen steken hoog uit boven de utiliteits-triestheid van betonnen fabriekshallen en glazen kantoorbouwsels. Vanuit de verte is het net alsof op het Ridderkerkse industrieterrein Donkersloot een enorm passagiersschip van de Holland Amerika Lijn ligt aangemeerd.

Waarschijnlijk doen de passagiers de omgeving aan voor een bezoek aan de Kinderdijk, gelegen aan de overkant van het water. Maar in de verre omtrek zijn geen horden bebaseballcapte Amerikanen noch Fuji-verliefde Japanners te bekennen. En die zullen ook wel nooit uit het vermeende passagiersschip komen, want dat ligt voor eeuwig in beton verankerd langs de Noord. Het schip is geen veer, maar een enorm bedrijfsgebouw.

De buitenkant van het distributiecentrum Ridderhaven oogt als een schip van de Holland Amerika Lijn (HAL) zoals die vroeger in de Rotterdamse haven bij het huidige Hotel New York lagen. De Ridderkerkse replica is tweehonderd meter lang en vijfendertig meter hoog. Beneden in het ruim bevinden zich twee rijen loodsen die plaats bieden aan 180 dockboards voor laden en lossen. Het buitendek is via de boeg van het schip per auto en lift te bereiken en telt vier verdiepingen kantoorruimte.

Als een – ketelbinkie – beklim ik de trappen op het smetteloos witte polyester-dek naar boven. Het enige wat aan boord voor een luxe Love Boat-cruise ontbreekt zijn reddingsloepen, rotan dekstoelen, cocktails en pursers, en een ovaal zwembad met turkooiseblauw helder water. Maar verder lijkt alles klaar voor een behouden vaart.

Volgens enkele medewerkers van exploitant Ridderhaven is de vorm geonspireerd op de Statendam of de Nieuw-Amsterdam van de HAL. Een – lichtmatroos – maakt een vergelijking met een veerboot zoals die vandaag nog altijd heen en weer naar Engeland varen. Hij wordt direct door zijn collega – s op de vingers getikt. – We zitten hier verdorie niet onder de rook van Calais of Oostende. En laat dat vooral onze directeur niet horen. –

Ridderhaven- – kapitein – Hans van de Lande is de bedenker en uitvoerder van het distributiecentrum. Zelf was hij jaren stuurman op de HAL. Al ruim vijf jaar liep hij rond met het plan om een vernieuwd logistiek centrum in de vorm van een schip te bouwen. De Welstandscommissie soebatte jarenlang over de uitvoering alvorens het idee goed te keuren. Over het resultaat, de boot is afkomstig uit de – loods – van architectenbureau De Jonge uit – s Gravenpolder, kan diezelfde commissie enorm tevreden zijn. Ridderhaven is een uitmuntend visitekaartje voor Ridderkerk. Zelden ook zal het uiterlijk van een bedrijfspand zo duidelijk de functie van een onderneming reflecteren.

Buiten is het een komen en gaan van vrachtwagens en TIR-trucks. Alle loodsen zijn verhuurd. In het bedrijfscomplex zijn 15 distributiebedrijven gehuisvest, alle gerelateerd aan het Rotterdams havengebeuren, waaronder vier Japanse en een Taiwanese vervoersondernemingen. Dat de Statendam van Ridderhaven zo in trek blijkt, is niet zo vreemd, de locatie indachtig. Het schip ligt aan een kruispunt van vaar- en snelwegen, juist buiten het drukke en congestiegevoelige weg- en waterverkeer van de Rotterdamse haven.

Een binnenvaartbedrijf vervoert de containers tussen Ridderkerk en de Rotterdamse haven. Ridderhaven gebruikt momenteel nog een mobiele kraan, die binnenkort wordt aangevuld met en transtainer waardoor het laad- en lostempo nog verder kan worden verhoogd. – De bedrijven die bij ons huren komen in een gespreid bedje – , aldus Van de Lande. – Van interne handeling tot de computeradministratie: ze ke gebruik maken van onze diensten. Maar ze ke alles ook in eigen beheer doen. –

Met de verhuur van de 7000 m2 kantoorruimte wil het sinds de opening, een jaar geleden, nog niet echt vlotten. Vooral de – hutten – op de bovenste verdiepingen, het zogenoemde topdek en brugdek zijn akelig leeg. Toch niet de minste plekken. – Maar ook erg groot en duur – , aldus een medewerker van Ridderhaven, dat zelf als exploitant ook niet aan het roer van het distributieschip wenst te staan. – Wij zijn hier bovendeks zeer tevreden. Een plekje in de schoorsteen was niettemin wel mooi geweest. Maar het is de bedoeling dat daarin een groot restaurant komt. –

De bewoners van Ridderkerk hoeven dus niet bang te zijn dat hun schip zal uitvaren als er straks rook uit de schoorsteen van de Statendam komt. Dan is de bemanning van Ridderhaven gewoon aan het lunchen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels