nieuws

Caterpillar: Grijpen wat je grijpen kan

bouwbreed

De in Amerika uiterst populaire ‘vechtsport’ catch-as-catch-can, grijpen wat je grijpen kan, lijkt ook bij Caterpillar te zijn toegeslagen. Niet alleen introduceerde deze grootste producent van bouwmaterieel een groot aantal nieuwe machines in het Spaanse Malaga, tevens maakte hij bekend de bekende fabrikant van (aanbouw) sloopmaterieel Vibro-Ram te hebben overgenomen. Tijdens de introductie-bijeenkomst werd bovendien een joint-venture bekend gemaakt met de producent van agrarisch materieel Claas uit Duitsland.

Caterpillar heeft inmiddels de gewoonte om in een pre-Baumajaar een fors aantal nieuwigheden te introduceren. Als in Malaga de trend is gezet ke we dit jaar nog veel verwachten.

In 1992 introduceerde het bedrijf de 300-serie hydraulische rupsgraafmachines. In de afgelopen vijf jaar is deze serie uitgegroeid tot een van de meest populaire machines in de 20 tot 35 tons klassen. Tot op heden werden er wereldwijd zo’n 60.000 machines afgezet hetgeen neerkomt op 1000 machines per maand. Het grootste deel van deze serie, te weten de modellen 320, 322, 325 en 330 zijn nu verbeterd en aangepast aan de wensen van de huidige markt. Ter onderscheiding is de letter B toegevoegd aan de bestaande type-aanduiding.

Alle nieuwe modellen worden, uiteraard, aangedreven door Caterpillar motoren waarbij een computersturing zorgt voor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. Hierdoor wordt tevens de geluidsproductie zo laag mogelijk gehouden terwijl de levensduur van de motor verlengd wordt.

Het hydraulische systeem is verder verbeterd waardoor de werkdruk met 9% is toegenomen tot 350 kgf/cm2. Hierdoor heeft de machine een groter indringingsvermogen en opbreekkracht verkregen terwijl bovendien de hefcapaciteit is toegenomen. Een verbeterde afstemming tussen werkgangen en bedieningsorganen maakt dat de bediening niet alleen wat directer wordt maar bovendien de controle op giek, lepelsteel en zwenk groter is waardoor de machine bij het ‘fijne’ werk uitstekend te bedienen is. Om de ‘derde’ functie te optimaliseren heeft Caterpillar deze nu uitgerust met een controlepaneel waarmee de optimale hydraulische karakteristiek kan worden ingesteld voor het aan te sluiten hulpmaterieel zoals hamers, scharen etcetera.

Geheel nieuw bij de B-serie graafmachines is het elektronische regelsysteem Maestro. Met dit systeem wordt een welhaast perfecte harmonie bereikt tussen dieselmotor en hydraulisch systeem, met als gevolg een zo groot mogelijke productiviteit bij een zo groot mogelijk economisch gebruik van de machine. Tevens kent dit aansturingssysteem een permanente bewakingsfunctie van de belangrijkste bedrijfsfuncties en daarnaast is Maestro ook uitgerust met een diagnose-systeem waardoor snel ingegrepen kan worden bij storingsmeldingen.

Cabine en Onderhoud

De cabines uit de 300-serie behoorden reeds tot de meest comfortabele in deze klassen. Desalniettemin is men er bij de B-serie toch weer in geslaagd het comfort voor de machinist verder te vergroten. De afstelling van de stoel, in combinatie met de besturing, is nu in vrijwel alle mogelijke standen te regelen; voor persoonlijke eigendommen is meer afsluitbare ruimte gereserveerd en het geluidsniveau is verder verminderd en komt nu ruim onder de daartoe gestelde eisen.

Het normale onderhoud kan nu vrijwel geheel vanaf het maaiveld geschieden. Dit geldt zelfs voor de bereikbaarheid van de smeernippels aan de giekdelen. Ofschoon de periodieke olieverversing van het hydraulische systeem tot 2000 draaiuren is verlengd blijft het oliefilter uiteraard noodzakelijk. Voor afwisseling van dit filter heeft Caterpillar een systeem ontwikkeld waarbij het filter in een buisvormig element is ingebouwd dat door het losdraaien van enkele bouten kan worden uitgenomen, waarbij het oliesysteem automatisch wordt afgesloten door een klep. Hierdoor wordt niet alleen het morsen van olie voorkomen maar tevens kan er geen vervuiling van de hydraulische olie ontstaan.

Mobiele graafmachine

Vooral voor de Nederlandse markt is de nieuwe mobiele graafmachine Cat M320 van belang. De gehele (wereld)markt voor mobiele graafmachines heeft een grootte van 10.000 stuks per jaar. Hiervan worden er in Europa 8000 afgezet. Binnen Europa is de Nederlandse markt verhoudingsgewijs de grootste: een op de drie hydraulische graafmachines is in ons land mobiel.

De Cat M320 is de vierde mobiele machine in de 300-serie van Caterpillar. De machine wordt aangedreven door een Cat 3116 DT dieselmotor. Deze turbo-geladen motor met directe inspuiting levert een vermogen van 109 kW en valt op door zijn lage geluidsbelasting. Dit maakt deze machine bij uitstek geschikt om te werken in de bebouwde omgeving.

Een stuurhoek van 35 graden maakt deze machine zeer wendbaar. Een speciaal ontwikkeld koppelingssysteem maakt het mogelijk de machine, al naar gelang de omstandigheden uit te rusten met onafhankelijke hydraulische stempelplaten of een dozerblad of combinatie van stempels en dozerblad.

Het grote aantal opties op het gebied van gieken, lepelstelen en bakken, naast de mogelijkheid om vrijwel alle denkbare aanbouwhulpstukken die in deze klasse beschikbaar zijn in combinatie met deze machine toe te passen, maken van de M320 een alleskunner met hoge productie op vrijwel ieder terrein waar grote eisen gesteld worden aan mobiliteit en inzetbaarheid.

Standaard komt deze machine tot een maximale rijsnelheid van 20 km/uur maar voor de Nederlandse markt is een versie met een maximale snelheid van 40 km/uur beschikbaar. Een uitvoering met verhoogde cabine voor overslag-doeleinden zal rond september beschikbaar zijn bij importeur Geveke te Amsterdam.

Wielladers

In de klasse wielladers van 12 ton brengt Caterpillar nu de 928G op de markt met daarnaast de IT28G (Integrated Toolcarrier). Beide gaan hun voorganger uit de F-serie vervangen.

Enkele kenmerken van de nieuwe modellen zijn: een nieuwe cabine en een schuin aflopende motorkap; een verhoogde koppel en hydraulisch vermogen; de toegepaste Cat dieselmotor van het type 3116T blijft duidelijk onder de geldende en toekomstige emissie-normen; een vereenvoudigd waarschuwings- en servicesysteem dat de stilstandsverliezen tot een minimum beperkt.

Capaciteiten

Door de combinatie van de 93 Kw (125 pk), een met 29 tot 49% verhoogd koppel, 20% meer trekkracht en een 10% hogere opbreekkracht komt deze wiellader tot beduidend grotere prestaties dan zijn voorganger. Met name de trekkrachtverhoging in de tweede versnelling zal bij de Nederlandse gebruiker als muziek in de oren klinken. Daarnaast is de 928G voorzien van een volledig nieuw ontwikkelde Z-kinematiek waardoor de uitstorthoogte wordt vergroot en de reikwijdte en de graafdiepte verbeterd is. Een nieuw ontwikkelde standaardbak geeft meer laadvolume dat bovendien tijdens de rijfunctie in de bak blijft, wat de productiviteit ten goede komt.

Uitvoering

De uitvoering van de machine heeft dezelfde moderne styling als de wiellader 914G. Door de schuinaflopende motorkap heeft de machinist een sterk verbeterd zicht op de werkomgeving. Aan dit laatste werken ook mee een 32% groter glasoppervlak van de cabine en de verder uit elkaar staande hefarmen van het laadframe. Het luchtcirculatiesysteem is verbeterd evenals het instrumentenpaneel dat duidelijker en overzichtelijker is geworden.

Dagelijks onderhoud en controle zijn sterk vereenvoudigd doordat de servicepunten nu gegroepeerd zijn en de inhoud van radiateur, hydrauliek- en brandstof tank van buitenaf zichtbaar zijn.

Bulldozers

De bulldozer, of eigenlijk de rupstrekker, kan bij Caterpillar bogen op een traditie van bijna een eeuw. Aan dit van oorsprong agrarische materieel is in de loop der tijd al heel wat verbeterd. Een van de spectaculairste ontwikkelingen was die van 1978 toen Caterpillar de ‘high sprocket’ introduceerde. Inmiddels kan men bogen op een verkoopcijfer, vanaf 1978, van 70.000 stuks waarvan 10% in Europa is afgezet. De marktvraag naar verbetering van het comfort, terugdringing van de emissiewaarden op het gebied van uitlaatgassen en geluid en verbetering van de productiecapaciteit dwingt de producent steeds weer vernieuwingen door te voeren.

Nieuwe typen

Bij Caterpillar worden nu vier modellen vervangen. De nieuwe typen D5M en D6M vervangen de D4H en de D5H en de nieuwe modellen D6R en D7R komen in de plaats van de modellen D6H en D7H. Naast verhoging van de motorvermogens en verbetering van de koppelkrommen ter verhoging van trek- en indringingskracht is het nieuwe fingertip besturingssysteem een belangrijke ergonomische verbetering. Dankzij dit elektronische aansturingssysteem kan de machinist alle functies van de bulldozers met een lichte vingerbediening aansturen. Overigens is een differentieel stuursysteem als optie verkrijgbaar. Hij doet dit vanuit een verbeterde ROPS/FOPS cabine van waaruit hij een uitstekend zicht rondom heeft.

Vibra-Ram

Met de overname van de Duitse producent van aanbouw (sloop)apparatuur Vibra-Ram Wack GmbH, heeft Caterpillar in een klap zijn leveringsprogramma met ruim 40 producten ke uitbreiden. Het verkregen aanbouwmaterieel wordt voornamelijk toegepast in de sloop- en schrootindustrie. Het programma omvat sloopsorteergrijpers, scharen voor graafmachines tot 120 ton, betonscharen en- vergruizers voor graafmachines tot 60 ton, en mobiele houtscharen met bek-openingen tot 1000 mm.

Sprekend over de overname van Vibra-Ram zei een zegsman van Caterpillar: “De acquisitie van Vibra-Ram is een belangrijke mijlpaal in het licht van het strategische plan van Caterpillar om volledig mee te dingen op de markt van aanbouwhulpstukken”.

Claas

Op de laatste dag van de productpresentaties te Malaga kwam vanuit het Amerikaanse hoofdkantoor nog het bericht dat men een joint-venture is overeengekomen met de belangrijke Duitse producent van agrarisch materieel: Claas GmbH. Deze joint-venture zal slechts zijdelings de markt van bouwmaterieel raken.

Immers , wat gaat Caterpillar doen met de pas enkele weken geleden geintroduceerde verreiker welke Claas, in samenwerking met Sanderson, op de bouwmarkt introduceerde?

Intermat

Caterpillar zal de komende Intermat te Parijs gebruiken om zijn nieuwe producten, zoals de graafmachines uit de B-serie, de wielladers en de bulldozers aan de Europese markt te tonen. Dit overigens naast een aantal graaf-laadcombinaties, verreikers, dumptrucks, verdichtingsmachines etcetera.

Hiertoe heeft men in Parijs de beschikking over een binnenstand van 3000 m2 en een buitenstand van 2000 m2. In totaal zullen 25 verschillende machines worden getoond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels