nieuws

Werken in de bouw kan heel leuk zijn

bouwbreed

Een beetje stilletjes wachten 31 kinderen in de kantine van het Bouwhuis Rijnmond in Schiedam op wat komen gaat. Ouders staan achterin de zaal en weten eigenlijk ook niet wat er gaat gebeuren. Natuurlijk hebben ze op school de dag al voorbereid, en ook de ouders kregen informatie, maar toch. Het is wel spannend.

De kinderen zijn leerlingen van de groepen zeven en acht van de basisschool de Tuimelaar in Hoogvliet, een school in een achterstandswijk. Zij zijn op bezoek bij de leerlingwerkplaats Bouwhuis Rijnmond in Schiedam, en doen dat in het kader van het proefproject Samenbrengen Basisscholen-Bedrijfsleven. Het idee achter het vorige maand gestarte project is de werkloosheid in achterstandswijken te bestrijden, door kinderen in een vroeg stadium in contact te brengen met het begrip ‘werk’. Projectleider R. Hanegraaf werkte het project uit in opdracht van het Projectbureau Werk, het Bureau Onderzoek Op Maat, Koninklijke Heidemei en de gemeentelijke dienst Stedelijk Onderwijs.

‘Werk’

“Basisscholen in een grote stad als Rotterdam worden geconfronteerd met leerlingen die zijn te typeren als potentiele tweede of derde generatie werklozen”, licht Hanegraaf toe. “De kinderen wier ouders werkloos zijn, hebben natuurlijk weinig met het begrip ‘werk’ van doen. Van de ouders horen ze daar in ieder geval niets van. En zo hebben ze geen idee wat werken precies inhoudt.”

In de timmerwerkplaats in het Bouwhuis Rijnmond, waar jongeren een bouwopleiding volgen in het kader van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB), mogen de kinderen met behulp van de jongeren een vogelhuisje in elkaar zetten. De meesten hebben de schroom van zich af laten vallen en gaan al kwebbelend aan de slag. “Hartstikke leuk”, roept Patrick, een jongen van 11. “Dit moeten we vaker doen.” Ook de ouders genieten van hun kroost als ze zien dat de vogelhuisjes al op vogelhuisjes gaan lijken. “Ik denk dat dit ontzettend belangrijk voor een kind is. Met iets concreet bezig zijn is veel beter dan gewoon vertellen wat een beroep inhoudt”, zegt een moeder van een twaalfjarig meisje enthousiast.

Ouders worden nadrukkelijk bij de excursies betrokken. “Zij hebben grote invloed op de schoolkeuze en de toekomst van hun kind. Kinderen nemen iets ook eerder aan als hun ouders het stimuleren”, zegt Hanegraaf. Zelf staat hij in nauw contact met de ouders en de kinderen.

Praktijk

Om te zien wat de praktijk van alledag in de bouw is, gaan de leerlingen per bus naar de bouwlocatie Beierlandselaan/Strijensestraat in Rotterdam. Daar bouwt Dura Bouw Rotterdam een parkeergarage, een winkelcentrum en woningen. “De schooljeugd in een vroeg stadium kennis laten maken met de bouw is voor ons niet de enigste belangrijke reden om mee te werken”, zegt R. Verhoeff, Hoofd Personeel en Organisatie van Dura Bouw Rotterdam. “Ook laten zien dat de bouw goed beloont en dat werken met je handen leuk kan zijn, zijn argumenten om mee te doen.” Als aanvulling merkt Ir. R. Dielwart, Bedrijfsleider bij Dura, nog op: “Arbeidskrachten voor de bouw zijn op dit moment erg schaars, dus dat is ook een niet onbelangrijke reden.”

Toekomst

Op een bouwplaats kom je niet elke dag. Misschien verklaart dat de opwinding bij de leerlingen. Het ziet er natuurlijk ook wel erg grappig uit als iedereen een witte of gele bouwhelm draagt. “Nou, hier hoef ik niet te werken hoor, met al die modder en troep”, zegt een meisje. Een jongen reageert anders. “Ik vind het wel leuk al dat zand en water, ik heb namelijk m’n kistjes aan en zo krijg ik geen natte voeten.” De algemene tendens is dat de meeste kinderen wel in de bouw zouden willen werken. “Het is fijn dat de leerlingen dat nu zeggen, maar toch is dat niet de hoofdzaak van het proefproject”, volgens Hanegraaf. “Het gaat erom dat wij de kinderen een alternatief bieden en een perspectief voor de toekomst.” Als het project geanalyseerd is, valt het besluit om het in meer grote steden te starten, en zo de kans op toekomstige werkloosheid te verkleinen.

Na melk en broodjes op de bouwplaats gaan de kinderen met vogelhuisje, bouwhelm, duimstok en een heleboel nieuwe, interessante informatie naar huis. Sabine: “Het was een hele leuke dag.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels