nieuws

Transrapid raakt treinen niet kwijt

bouwbreed Premium

Thyssen Transrapid System (TTS) kan de supersnelle Duitse magneettrein niet slijten. Buitenlandse geinteresseerden vinden de kosten te hoog. De aanleg van een magneetbaan tussen Los Angeles en Las Vegas gaat om die reden niet door. In de Verenigde Staten blijven alleen nog opties op kortere lijnen open. Te denken valt aan 64 kilometer magneetbaan tussen Washington en Baltimore.

Andere landen laten TTS nog in het ongewisse over een eventuele aanschaf. China wil tussen Peking en Sjanghai een hogesnelheidslijn aanleggen en overweegt daarvoor de magneettechniek. Australie bereidt een hogesnelheidslijn voor tussen Canberra en Sydney en denkt eveneens aan de magneettreinen. Beide gegadigden kregen evenwel ook offertes voorgelegd voor twee varianten van de Duitse supersneltrein ICe en voor de Franse TGV.

In eigen land begint eind volgend jaar of begin 1999 de vergunningprocedure van een 300 kilometer lange magneetbaan tussen Berlijn en Hamburg. Het traject wordt momenteel opgedeeld in twintig te vergunnen delen. Met de procedure is minstens vijf jaar gemoeid.

Reageer op dit artikel