nieuws

Siemens stort zich op financiering infrastructuur

bouwbreed

Het Duitse elektro- en elektronicabedrijf Siemens gaat steeds vaker projecten van opdrachtgevers financieren. Het kapitaalkrachtige Nederlandse concern heeft daartoe onlangs een aparte divisie opgericht. Siemens wordt hierdoor een geduchte concurrent van de traditionele infrabouwers.

Siemens voert overleg met het ministerie van Verkeer en Waterstaat over de financiering van onder meer de hogesnelheidspoorlijn naar het zuiden. Ook voor de wegenbouw heeft Siemens soortgelijke plannen.

De financiering vloeit in de ogen van financieel directeur Kieffer van Siemens Nederland voort uit de groeiende behoefte aan totaaloplossingen die onder klanten leeft. Daarnaast is, zeker bij grote projecten, meer en meer sprake van samenwerking tussen verschillende bedrijven, waarbij de opdrachtgever tegelijkertijd ook de financiele dienstverlening door het betreffende consortium wil laten verzorgen.

De gesprekken met het departement van minister Jorritsma over de financiering van de hogesnelheidslijn zullen naar verwachting van Kieffer zeker nog twee jaar in beslag nemen. Dat komt omdat dit in Nederland een nog onontgonnen gebied is. “In Nederland heerst een specifieke cultuur. Hier gaat een project pas van start als het geld op tafel ligt. In andere landen beginnen ze vaak een project omdat ze dat nodig hebben en bekijken daarna hoe ze het geld bij elkaar halen. Daar springen ze dan ook heel creatief met de mogelijkheden om.”

Siemens wordt met een dergelijke dienst een concurrent van de Nederlandse ‘traditionele’ infrabouwers. Het elektronicaconcern is al hoofdaannemer van een nieuwe luchthaven in de Noordzee. Opdrachtgever Schiphol heeft Siemens gevraagd dit idee uit te werken. Siemens maakt voor dit project wel gebruik van de kennis van Hydronamic, het ingenieursbureau van Koninklijke Boskalis Westminster.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels