nieuws

Raad van State keurt vrijwel geheel trace Betuwelijn goed

bouwbreed

De Raad van State zal vrijwel alle tracedelen van de Betuwelijn goedkeuren. Dat hebben betrouwbare bronnen binnen dit college tegenover het persbureau ANP bevestigd.

De definitieve uitspraak over waar de goederenspoorlijn op de meter het landschap zal doorkruisen, volgt waarschijnlijk in februari. De Raad van State nam eerder dit jaar al het besluit dat de Betuwelijn er moet komen, de vraag waar precies bleef echter nog onbeantwoord.

Door deze uitspraak kan de aanleg van de Betuwelijn volgend jaar van start gaan. Het goederenspoor tussen Rotterdam en het Duitse Ruhrgebied moet in 2006 gereed zijn. Het kabinet heeft hiervoor ruim f. 10 miljard gereserveerd.

In zijn definitieve uitspraak geeft de raad geen toestemming voor alle plannen. Zo is de aanleg van het containeruitwisselingspunt (CUP) bij Elst en Valburg voorlopig van de baan. Dit plan neemt veel ruimte in beslag en is geen onderdeel van de Betuwelijn, aldus de raad.

Duidelijkheid

Verder wil het college duidelijkheid over de afwikkeling van het goederenvervoer via de Betuwelijn naar de rest van Nederland. De Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft toegezegd in de regio Arnhem/Nijmegen geen bestaand spoor te gebruiken. Maar het plan voor een aftakking van de Betuwelijn bij Zevenaar, via de Achterhoek naar Twente, is nog niet uitgewerkt.

Ook regelt de raad in de definitieve uitspraak veel details, zoals de plekken waar geluidswallen en geluidsmuren moeten komen. Tevens moet er duidelijkheid komen over een aantal bedrijven langs de Betuwelijn. Een voorbeeld hiervan is de weegschalenfabriek Mettler-Toledo in Tiel, die straks door de trillingen van het spoor nog weinig toekomst heeft. NS heeft al eerder toegezegd zowel aankoop als verplaatsing van deze fabriek te bestuderen.

De verladersorganisatie EVO is blij met de uitspraak. “Wij hebben de Betuwelijn hard nodig om alles op tijd te kunnen vervoeren. Zowel in de strijd tegen de files, als om Rotterdam aantrekkelijk te houden als grootste haven is meer spoorvervoer nodig”, aldus een EVO-woordvoerder.

De aanleg van de Betuwelijn houdt de gemoederen al jaren bezig. Op deze archieffoto begraven tegenstanders van de lijn uit protest een treinstel. Foto: ANP

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels