nieuws

‘Opleiding infrabouwers wordt grootste ‘klas’ van Nederland’

bouwbreed

“Ik ben mijn carriere begonnen in een kazerne en zoals het er nu uitziet, eindig ik mijn loopbaan in een kazerne.” G.J.W. Milder, oud marineofficier en tegenwoordig directeur van de SBW, het opleidingscentrum voor de infrasector, loopt opgewekt door zijn kantoor. Hij pakt een luchtfoto van een kastje. “Dit is hem dan: de voormalige Willem George Frederik Kazerne in Harderwijk.” In 1998 en 1999 verhuizen alle infra-opleidingen en cursussen naar het voormalige militaire terrein.

“Volgens mij is het een logische stap om alles naar dezelfde plaats te brengen. Dus ook het hoofdkantoor, dan zit alles dicht bij elkaar en dat is voor het bedrijf het beste”, aldus Milder.

Het bestuur van de SBW deelt die mening. Begin 2000 kan ook de hoofdvestiging naar Harderwijk verhuizen. Het wachten is op het advies van de ondernemingsraad.

“Het personeel is niet unaniem tegen een verhuizing, maar het ligt natuurlijk aan de persoonlijke omstandigheden of iemand al dan niet enthousiast is.”

Hij legt de luchtfoto op tafel en wijst aan waarvoor het kazerneterrein zal worden gebruikt. “Hier is de voormalige officiersmess, daar brengen we de bedrijfscursussen onder. In die loods – een enorm gevaarte, echt waar – komt ons voorlichtingscentrum en het Wegenbouwmuseum. Waar vroeger soldaten trainden, komen onze oefenterreinen voor machinisten.”

Door de samenbundeling van de infra-opleidingen, krijgt Harderwijk het grootste leslokaal van Nederland binnen de gemeentegrenzen. Er komen circa 150 mensen te werken, maar doordat het terrein heel groot is, biedt het mogelijkheden om de activiteiten uit te breiden. Zo worden naast het reguliere aanbod van opleidingen, ook op commerciele basis cursussen verzorgd. Hierbij richt de SBW zich op het bedrijfsleven, maar ook in opdracht van defensie verzorgt de SBW opleidingen.

Perestrojka

De SBW werd in 1941 opgericht en groeide van een eenmansbedrijf tot een organisatie die alle beroepsopleidingen binnen de infrabouw organiseert. Het gaat om, onder meer opleidingen voor stratenmaker, machinist en wegenbouwer. Daarnaast verzorgt de SBW ook vak- en kaderopleidingen voor volwassenen en korte cursussen die een of enkele dagen in beslag nemen.

Desgewenst kunnen die cursussen worden afgestemd op de behoeften van een bepaald bedrijf.

Al deze opleidingen worden nog op verschillende plaatsen in het land gegeven. Zo zijn er onder meer opleidingscentra in Ede en Amerongen.

“Die verschillende centra hebben jarenlang goed gefunctioneerd, maar ze zitten nu te krap in hun jasje. Daarom hadden we de keus tussen het renoveren en uitbreiden van de bestaande locaties of alles centraal op een plek te vestigen.”

“Nadat we de kosten hadden berekend, bleek dat we met een verhuizing naar een centrale plek net zo duur uitkwamen als met een ingrijpende renovatie. Vrijwel tegelijkertijd kwam die kazerne in Harderwijk beschikbaar en daar zijn we op ingesprongen. Zo’n kans krijgen we nooit meer. Het is uiteindelijk maar een keer perestrojka.”

De infrabouw groeide na de Tweede Wereldoorlog uit tot een grote bedrijfstak. Niettemin is hij bij het grote publiek relatief onbekend. De SBW timmert aan de weg om daarin verandering te brengen.

Campagne

In het kader van de Go Infracampagne bijvoorbeeld worden scholen bezocht door vertegenwoordigers van onder meer grond-, water- en wegenbouwbedrijven. Scholieren maken zo kennis met de sector en kunnen vast een eerste indruk krijgen van de beroepsmogelijkheden.

De campagne gaat ook na de verhuizing naar Harderwijk verder, maar als de voormalige kazerne betrokken wordt, krijgt de voorlichting een nieuwe impuls.

In Harderwijk worden niet alleen opleidingen gegeven. Op het voormalige militaire terrein, komt ook een groot informatiecentrum met daarin het Wegenbouwmuseum.

“Met de GO-Infracampagne bezoeken wij de scholen, maar in ons nieuwe onderkomen kunnen schoolklassen ook bij ons op bezoek komen. Dan kunnen die kinderen en ook hun ouders zelf zien wat infrabouwers allemaal doen en wat voor beroepsmogelijkheden de sector te bieden heeft. Als je ons in Harderwijk hebt bezocht, krijg je een beeld van wat er in onze sector allemaal gebeurt.”

In het informatiecentrum wordt voorlichting gegeven over de studie- en beroepsmogelijkheden binnen de sector. Het museum geeft een beeld van het verleden van de wegenbouw, maar daarbij blijft het niet. “We zullen ook laten zien hoe het tegenwoordig is en hoe het in de toekomst wordt. We geven een zo compleet mogelijk beeld van de sector. Zo willen we mensen die ons bezoeken enthousiast maken voor de sector.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels