nieuws

JS70 heeft veel kracht in kleine behuizing

bouwbreed

De sterk in populariteit groeiende 7 tons klasse van hydraulische graafmachines heeft met de JS70 van JCB er een geduchte concurrent bij gekregen. Ondanks zijn compacte bouw heeft deze machine vermogens in huis die in een grotere klasse niet zouden misstaan.

JCB had al enige jaren een model JS70 dat echter, gemeten naar de huidige maatstaven, niet meer concurrerend kon zijn met zijn klassengenoten. Juist in een klasse die meer en meer gevraagd wordt.

Ten opzichte van het oude model is de machine nu sterk verbeterd hetgeen voornamelijk in zijn technische prestaties tot uiting komt. Daarnaast zijn er verbeteringen op het gebied van comfort, duurzaamheid, inzetbaarheid en gebruiksgemak. Ook de vormgeving sluit nu geheel aan bij de laatste modellen van deze fabrikant.

Het hart van de JS70 wordt nog steeds gevormd door een Isuzu dieselmotor van 41 kW (55 pk) deze voldoet nu geheel aan de regelgeving op het gebied van emissiewaarden en verbruikt bovendien minder brandstof. Om een gemakkelijke start te garanderen onder koude omstandigheden is deze machine nu uitgerust met een 24 Volt installatie, waar voorheen 12 Volt gebruikt werd.

De vorige uitvoering kon uitsluitend geleverd worden met stalen rupsen maar nu kan ook gekozen worden voor rubberen rupsen met een breedte van 450 mm. Hierdoor is de machine niet alleen geschikt voor de kleinere bouwplaats maar kan het ook opereren op asfaltwegen voor het leggen van pijpen en kabels, en voor landschapsonderhoud.

Het standaard dozerblad en de hoge trekkracht op de rupsen maken de nieuwe JS70 tot een veelzijdige machine voor zowel dozeren en nivelleren als voor het snel opvullen van greppels. Het dozerblad wordt hierbij bediend door een aparte hydrauliekpomp, waardoor een goede controle bij het nivelleren wordt verkregen.

Cabine

De nieuwe cabine heeft nu dezelfde machinespecificaties als de grotere rupsmachines van de JCB range. Het meest opvallend is dat de eenvoudig te bedienen servohendels nu geintegreerd zijn in de armsteun van de stoel. Standaard bevat de cabine een voldoende comfortpakket zoals een radio/cassettespeler, een asbak en een sigarettenaansteker. Daarnaast biedt de cabine ingebouwde opbergruimten. Het zicht op het werk is meer dan voldoende en wordt nog vergroot door een ruim bemeten ruit rechts onderaan.

Onderhoud

Door de nieuwe vormgeving van de bovenwagen is de motor gemakkelijker bereikbaar geworden voor het plegen van onderhoud. Evenals zijn grotere broers is deze machine nu ook uitgerust met het Nephron-filtersysteem. Dit systeem zorgt voor een filtering van de hydraulische olie tot 1,5 micron, waardoor vervuilingsproblemen praktisch zijn uitgesloten. Bovendien is het hierdoor slechts om de 1.000 draaiuren noodzakelijk de hydrauliekfilters te vervangen. De duurzaamheid van de hydraulische olie wordt meer dan verdubbeld, hetgeen de onderdelen eveneens ten goede komt.Verversing van de olie is nu slechts om de 5.000 draaiuren nodig, waardoor tevens een bijdrage wordt geleverd aan het milieu.

Krachtig

Ten opzichte van het vorige model zijn de hefcapaciteiten rondom groter geworden. Opvallend is de sterke verbetering van de opbreekkrachten welke nu, gemeten aan de lepelsteel 4 ton bedraagt en aan de baktanden met 20% is vergroot tot 5,7 ton. Deze hoge opbreekkrachten en snellere gebruiksfuncties geven een krachtige graafprestatie van alle materialen en maken het snel beladen van een voertuig mogelijk.

De nieuwe JS70 van fabrikant JCB is niet alleen qua vormgeving maar ook in prestaties een sterke verbetering ten opzichte van het oude model.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels