nieuws

Open dagen bij tienjarige Ro-Ad

bouwbreed

De afgelopen weekend gehouden ‘open dagen’ van Ro-Ad BV stonden enigszins in het teken van het tienjarig bestaan van dit bedrijf waarvan de basis lag bij Gebr. de Vor in Achterveld.

De vele bezoekers konden in ‘de Klaveet’ te Leusden kennis maken met het inmiddels zeer uitgebreide leveringsprogramma van Ro-Ad BV.

Op de eerste plaats uiteraard de (mini) graafmachines en wielladers van het Koreaanse merk Daewoo. Ro-Ad is vanaf 1987 importeur voor dit merk en was daarmee het eerste bedrijf die deze machines in Europa verkocht. In eerste instantie bracht men rupsgraafmachines die in 1992 werden gevolgd door de mobiele graafmachines. Deze laatste werden in het Belgische Frameries gebouwd.

Ondanks de nodige scepsis, in eerste instantie, heeft Daewoo zich in Nederland een goede marktpositie weten te verwerven. Toppers voor Ro-Ad zijn de mobiele 13-tonner Solar 130 W-III en de rupsmachines Solar 220 LC-III en 280 LC-III, terwijl ook de Daewoo Mega wielladers een groeiend marktaandeel kennen.

In 1993 werd het leveringsprogramma uitgebreid met de compacte wielladers en graaflaad-combinaties van het Italiaanse merk Venieri. Deze VAMIL-machines doen het opmerkelijk goed in Nederland met een gestaag toenemende vraag. Onlangs heeft dit merk zijn model 3.63 D vernieuwd en zijn serie wielladers uitgebreid met met het werkmodel 9013, die een eigen gewicht heeft van ruim negen ton. Beide modellen zijn nog in de prototype-fase en konden nog niet worden getoond. Op de komende TKD, die begin juni 1998 plaatsvinden, zullen deze machines voor het eerst in Nederland te zien zijn.

Bomag

Het 10-jarig bestaan van Ro-Ad valt samen met het 40-jarig bestaan van de Duitse fabrikant van wegenbouw- en verdichtingsmachines Bomag. Een merk dat door Ro-Ad al jaren op de Nederlandse markt wordt gebracht.

Sinds kort heeft Bomag nog meer wegenbouwmachines in zijn al zo uitgebreide leveringsprogramma opgenomen. Met zes modellen graders wil Bomag zijn positie op de wereldmarkt uitbreiden.

Graders

Eerder dit jaar kocht Bomag het failliete Duitse bedrijf MBU waar graders werden gebouwd. Als gevolg van een intensieve samenwerking tussen Bomag, de inmiddels bij Bomag in dienst getreden productspecialisten en technici van MBU en het bedrijf HBM (Hallische Baumaschinen) uit Nordhausen, is de nieuwe lijn tot stand gekomen. Het eerste model van deze samenwerking is de Bomag-HBM motorgrader van het type SHM-3NA die als primeur tijdens de ‘open dagen’ van Ro-Ad werd getoond.

Deze motorgrader heeft een eigen massa van 9,3 ton en wordt aangedreven door een 1004.4 T Perkins turbodieselmotor die een vermogen levert van 74 kW (101 pk). De achterassen en de full-powershift transmissie met zes versnellingen vooruit en drie achteruit, komen van ZF. De maximale rijsnelheden zijn respectievelijk 36,7 en 24,1 km/uur. De aangedreven vooras, met 100% differentieelsper is van Clark-Hunt. Volgens opgave van de fabriek staat deze grader op banden van het formaat 16/70 20 EM. De grader heeft een volhydraulische stuurinrichting.

Het schuifblad heeft een hoogte van 470 mm en een breedte van 3355 mm. Het is naar links, rechts, in hoogte, voor- en achterover en in hoeken verstelbaar.

Gemeten vanaf de zijkant van de voorbanden, met de machine in geknikte positie, reikt het blad rechts 2865 mm en links 2105 mm over de zandbaan. De draaikrans voor het schuifblad heeft een doorsnede van 1200 mm.

De nieuwe graders van Bomag zijn voorzien van ruime en luxe cabines en kunnen worden uitgerust met vrijwel alle toeters en bellen op het gebied van elektronische machine- en schuifbladbesturing.

Uitbreiding

Het inmiddels zeer brede leveringsprogramma zorgde ervoor dat Ro-Ad

in zijn huidige behuizing wat krap in zijn jasje zat. Door aankoop van een naburig bedrijfspand zal dit probleem per januari 1998 zijn opgelost.

Het bestaan van Ro-Ad BV zal mede hierdoor niet beperkt blijven tot tien jaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels