nieuws

Franse Groupe GTM verlegt aandacht naar buitenland

bouwbreed Premium

De Franse Groupe GTM, het machtige bouwfiliaal van Suez Lyonnaise des Eaux, heeft grootste plannen in het buitenland op het gebied van bouw en concessies inzake parkeergarages.

Zo nam Groupe GTM in het begin van dit jaar het bedrijf SAP, filiaal in parkeergarages van Eiffage, over. De groep heeft zijn garagebouw en concessieactiviteiten met die van SAP ondergebracht in Parcs GTM (56,4 procent van de activiteiten van Groupe GTM), een groep die volgend jaar op de beurs moet worden geintroduceerd.

Parcs GTM zoekt het verder dan Frankrijk omdat de crisis in de bouwsector en de wetgeving aangaande concessies, een negatief effect hebben op haar activiteiten. De slechte conjunctuur heeft de introductie op de Franse beurs van Parcs GTM zelfs vertraagd.

De introductie zou Parcs GTM f. 160 miljoen hebben opgeleverd en was bedoeld om de overname van SAP te financieren. Nu is de beslissing uitgesteld tot volgend jaar evenals die voor het filiaal ETPM (olie en bijproducten). Parcs GTM heeft belangen in 57 Franse steden, maar ook in Hong Kong, Luxemburg en Praag. In Londen heeft Parcs GTM vorige week een parkeergarage in gebruik genomen.

Elektriciteitscentrales

In totaal beheert Parcs GTM in de wereld 150.600 parkeerplaatsen, waarvan 83.600 in 175 ondergrondse parkeergarages. De omzet van de groep beloopt ruim f. 216 miljoen met een nettowinst in 1996 van f. 27 miljoen.

Groupe GTM (omzet f. 10,4 miljard) handhaaft naast de bouw van parkeergarages, de bouw en concessies voor gevangenissen, bruggen, tunnels en vliegvelden. Cofiroute (Franse tolwegen) die voor 33,6 procent deelneemt in de groep brengt elk jaar f. 6,8 miljoen in het laatje.

Naast deze concessies bestudeert Groupe GTM de bouw van elektriciteitscentrales in Argentinie en Chili. In Brazilie en Peru wordt de bouw van autowegen in de bebouwde kom onder de loep genomen. Voor Santiago de Chili ligt een bouwplan voor een vliegveld op tafel.

Recente buitenlandse concessies van Groupe GTM dwingen echter tot voorzichtigheid. De Canadese brug naar het Prins Edward eiland moet opnieuw worden gefinancierd (waarschijnlijk door een Amerikaans pensioenfonds). De financiering van de Griekse Rion-Antirion verbinding naar Carinthie is nog niet rond ( f. 1,63 miljard ontbreekt nog).

De financiering voor het Grote Stadion van de Wereldcup 1998, waarin GTM een aandeel van f. 88,8 miljoen heeft, (op een totaal van f. 266,66 miljoen met Bouygues, SGE) moet voor de opening in juni 1998 een feit zijn.

Groupe GTM heeft bovendien te maken met verhoogde bouwkosten en een vertraagde ingebruikname van de rondweg van Lyon. In deze concessie heeft de groep een aandeel (28%) naast Bouygues (39%) en een bankpool (35%). De concessiehouders hebben de overheid aangeklaagd voor door hen geleden verliezen, die op f. 266 miljoen zijn geschat.

Reageer op dit artikel