nieuws

Dubbellaags zoab scheelt veel lawaai

bouwbreed Premium

Het aantal door verkeerslawaai ernstig gehinderden in Nederland kan met 500.000 personen (20%) afnemen als alle in aanmerking komende wegen in stedelijke gebieden van de nieuwste varianten dubbellaags zoab (zeer open asfalt beton) worden voorzien. Dat blijkt uit onderzoek dat het CROW, het kenniscentrum voor verkeer, vervoer en infrastructuur in Ede, in opdracht van de minister De Boer (VROM) heeft laten uitvoeren.

Op wegen in de bebouwde kom (50 km/u) en op doorgaande wegen (80 km/u) leveren de nieuwste varianten zoab een afname van het geluidsniveau van 3 tot 5 dB(A). Met de toepassing van het nieuwe zoab op rijkswegen, waar snelheden van 100 of 120 km/u zijn toegestaan, kan de geluidsbelasting met 6 dB(A) verminderd worden.

Dubbellaags zoab bestaat uit een fijnkorrelige toplaag en een grofkorrelige onderlaag. Dit type zoab heeft minder geluidproductie tot gevolg, terwijl de geluidabsorberende eigenschappen behouden blijven. De eerste generatie was matig opgewassen tegen zogenaamd wringend verkeer. De nieuwste varianten dubbellaags zoab zijn op dit punt nu ook gelijkwaardig aan normaal dicht asfalt.

Reageer op dit artikel