nieuws

ABN-Amro krijgt grootste industrieel gebouwde kantoor van Europa Elk half uur een unit, een kantoor in zes maanden

bouwbreed Premium

De woorden ‘bouwkeet’ en ‘container’ mogen van De Meeuw niet gebruikt worden als het gaat om semi-permanente kantoorgebouwen. En dat is begrijpelijk, want vrijwel niets doet meer denken aan de bouwketen waarmee De Meeuw in de jaren zestig begon. Toch is het principe niet veel veranderd. Het kantoor voor ABN-Amro dat

De Meeuw op het ogenblik in Amsterdam-Zuidoost bouwt bestaat in feite uit op elkaar gestapelde containers, nu ‘units’ genoemd. Daarmee is dit het grootste industrieel vervaardigde kantoorgebouw in Europa.

Vijftien units per dag worden op de bouwplaats aan de Foppingadreef afgeleverd. Ze zijn de dag ervoor gereedgekomen in de fabriek van De Meeuw in Oirschot. Bijna alles zit erop en eraan. Vier stalen kolommen, betonnen vloer en dak, wanden, ramen met glas, binnen- en buitendeuren, verlichting, centrale verwarming, sanitair, het raster voor het verlaagde plafond, leidingen enz.

Een kraan plaatst de genummerde units vanaf de vrachtwagen direct op de juiste plaats. Direct daarna kan het bouwplaatspersoneel beginnen met het koppelen van de units, het afdichten van de naden en het koppelen van de leidingen van de centrale verwarming.

Zo wordt ieder half uur een unit op zijn plaats gezet. Totdat eind december de laatste unit wordt afgeleverd.

Logistiek

Meer dan negentig procent van de bouw van het kantoor geschiedt in de fabriek in Oirschot. Zestig man van De Meeuw, aangevuld met de 25 man van GTI die de installatietechniek voor hun rekening nemen, zorgen ervoor dat op de juiste tijd de juiste unit klaar is. Op de bouwplaats werken slechts twaalf man.

In totaal worden 620 units naar Amsterdam vervoerd. Deze week werd het hoogste punt bereikt en half februari moet het kantoor zijn opgeleverd. Ruim een half jaar heeft De Meeuw de tijd sinds het bedrijf de opdracht voor de bouw van het 11.000 vierkante meter grote kantoorgebouw kreeg.

Geen wonder dat logistiek het toverwoord is bij De Meeuw. Dat begint al bij het vervoer van Oirschot naar Amsterdam. Speciaal transport met een lengte van 21 meter en een breedte van 3,10 meter. Daarom mag van de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de politie tussen 6.00 en 10.00 uur en tussen 16.00 en 20.00 uur niet worden gereden. Extra moeilijkheid vormen de werkzaamheden aan de A2 bij Vianen. De vrachtwagens moeten vanuit Oirschot via de A27 en de A1. In totaal een rit van tweeenhalf uur en als er files staan al gauw een half uur langer.

Just-in-time

Alle units van 3,07 bij 6,14 meter zijn zo kort mogelijk van tevoren in elkaar gezet in Oirschot. Volgens de planning bevinden zich in sommige units de hulpmaterialen die op die plek en op dat tijdstip nodig zijn. “Just in time”, zegt projectmanager J.H.M.J. Nijskens van De Meeuw. “Wat gisteren uit de fabriek kwam, wordt vandaag geplaatst. De planning wordt van dag tot dag bewaakt. Als er iets dreigt fout te gaan, dan moeten we onmiddellijk reageren.”

Tot nu toe is er geen vertraging opgetreden, maar Nijskens kan wel een aantal factoren noemen die roet in het eten kunnen gooien. Een stagnatie van de productie in Oirschot, bijvoorbeeld doordat de toeleveranciers niet de goede materialen leveren, zou de planning flink in de war schoppen. Want als unit 127 niet op tijd klaar is kan ook unit 128 niet worden geplaatst. Ook storm zou een flinke tegenvaller betekenen, want dan kan de kraan geen units plaatsen en ruimte voor het opslaan van units is er op het bouwterrein nauwelijks.

Het ergste wat er kan gebeuren is volgens Nijskens het verongelukken van een van de vrachtwagens die de units aanvoeren. Hij spreekt uit ervaring, want bij een project in Duitsland is hem dat eens overkomen. “Twee units onherstelbaar in de berm en als de bliksem ’s nachts doorwerken om nieuwe te maken. Want zonder die twee units ligt het werk stil.”

Dan is het minder erg dat, zoals in Amsterdam, de uitsparing voor het trappenhuis niet in twee boven elkaar gelegen units is gemaakt. “Dat lossen we ter plekke wel op.” Ook de problemen met de elektriciteitsvoorziening van de torenkraan konden snel worden opgelost door de plaatsing van een noodaggregaat.

Stapelen

Ook de afmetingen van de bouwplaats zorgen ervoor dat aan de planning stipt de hand moet worden gehouden. Nijskens: “We hebben precies 350 vierkante meter voor de opslag van materiaal en afvalcontainers. De 11.000 vierkante meter verlaagd plafond en de honderd kilometer kabel kunnen dus niet in een keer worden aangevoerd; die kunnen we alleen in gedoseerde hoeveelheden kwijt. En dan nog moeten we de units op elkaar stapelen.”

Het kantoor is door De Meeuw ontwikkeld in samenwerking met de opdrachtgever en Frijters Architecten uit Rotterdam. Met de bouw is f. 20 miljoen gemoeid.

De units die De Meeuw vier jaar geleden al naast het ABN-Amrogebouw neerzette, zullen na de oplevering van het nieuwe gebouw worden verwijderd. De Meeuw kan ze dan weer inzetten bij een andere opdracht.

Tijdens de bouw zijn de verschillende units nog duidelijk te onderscheiden. Als het in februari klaar is zal niets meer doen vermoeden dat het om een tijdelijk, industrieel vervaardigd kantoor gaat. Foto: Laurens Janus Vakfotografie

Reageer op dit artikel