nieuws

Japanners gaan tunnelboorders handje helpen

bouwbreed Premium

De Nederlandse tunnelbouwers gaan kennis uit Japan halen voor de aanleg van geboorde infrastructuur. Niet onverstandig, daar Japanners hiermee straatlengtes voor liggen. Op dit moment helpt Chiyoda Engineering Consultants uit Japan de aannemers en onderzoekers bij het boren van de tweede Heinenoordtunnel.

De reis van V en W-minister Jorritsma naar Japan was voor de tunnelbouwers zeer succesvol. Na maanden onderhandelen werd eind vorige week in Tokio een overeenkomst gesloten tussen het Centrum Ondergronds Bouwen (COB) en de Japan Tunneling Association (JTA). De overeenkomst is bedoeld om de kennisuitwisseling op het gebied van ondergronds bouwen op gang te brengen.

Half mei van dit jaar werden de eerste contacten gelegd. Een groep Nederlandse aannemers – het betrof onder andere de concerns die betrokken zijn bij de Betuweroute en de Westerschelde Oeververbinding – en COB brachten toen in het kader van een studiereis een bezoek aan JTA.

“We vonden het verstandig deze contacten verder uit te werken. Met steun van de Nederlandse ambassade is daar vorige week de overeenkomst met de Japan Tunneling Association uitgekomen”, laat Hans Kuiper, programmadirecteur COB, weten. “Het is overigens niet alleen halen, maar ook brengen. Op het vlak van afgezonken tunnels hebben wij meer theoretische kennis. Het laatste heeft te maken met het feit dat we eerst alles goed uitrekenen en dan pas gaan bouwen.”

Lef

Het ‘brengen’ werd direct in de praktijk gebracht door Grondmechanica Delft, dat gisteren in de Japanse stad Osaka in het bijzijn van minister Jorritsma van Verkeer een contract afsloot met het Geo-research instituut Osaka. Het Delftse instituut gaat de Japanners helpen met het berekenen van de zetting van de grond bij het boren van tunnels.

Japan heeft de meeste ervaring met het ondergronds bouwen in een slappe ondergrond, omdat ze veel meer lef hebben. “De Japanners beginnen gewoon en leren vervolgens vanuit de praktijk. Wij beginnen pas als alles op papier is uitgerekend”, zei Henk Oud, voorzitter van het COB, in NRC Handelsblad van afgelopen zaterdag.

Op dit moment wordt deze techniek ook uitgeprobeerd bij de aanleg van de tweede Heinenoordtunnel. De wording verloopt traag omdat de aannemers met een aantal tegenslagen werden geconfronteerd. Op zich is dat niet erg. Het is een proefproject. De ingenieurs vinden het zelfs prettig als het een en ander mis loopt. Maar het wiel tweemaal uitvinden in deze tijd van snelle computernetwerken is zinloos.

Vierkanten

Kuiper: “Japan is de boornatie. Dus waarom zullen we daar dan niet de kennis halen? Qua boren moet je daar zijn. Wordt in Nederland met een centrale as geboord met daarop de boorkop, Japanners testen nu systemen met vier assen. Japanners proberen door onderzoek in de praktijk dichter bij het functioneel programma van eisen te komen. Men is al in staat vierkante doorgangen te maken.”

Voor de tunnelbouw hoeft men niet geheel op de Japanners te leunen. De Hollandsche Beton Groep is via haar Duitse bedrijf Wayss en Freytag op dit moment betrokken bij een boorklus. Onder de Elbe wordt een tunnel geboord met een diameter van 14 meter, dat is tot nu toe een record in Europa. Het hierbij betrokken tunneladviesbureau Maidle und Maidle heeft inmiddels ook in Nederland kennis en kunde aangeboden.

Reageer op dit artikel