nieuws

‘Als marges slecht zijn, kijken wie beter scoort’ vervolg van voorpagina

bouwbreed

Bouwbedrijven kunnen hun winst vergroten als ze meer aandacht besteden aan hun indirecte kosten. Dat is de belangrijkste conclusie uit het project Benchmarking in de bouw. Twee bouwers zaten in het forum bij de presentatie van het rapport. Enkele van hun voorlopige conclusies.

“Bouwers kunnen veel van elkaar leren. De marges zijn slecht en dus is het slim om te kijken wie er beter scoort en waarom,” vindt Paul Smeets, directeur van Smeets Bouw uit Maastricht. “Opvallend is dat een goede inkoper f. 28 miljoen per jaar kan inkopen, dus daar valt best wat te verbeteren. Een vast relatienetwerk van leveranciers kan daarbij helpen. Ook is heel duidelijk dat we meer aandacht moeten besteden aan automatisering. We willen ons graag onderscheiden van andere bedrijfstakken, maar we moeten niet negatief afsteken.”

“Wie nu nog bezig is met certificeren is een sukkel. Dat certificaat heb je al lang op zak of je hebt er toen bewust voor gekozen om dat niet te doen. Die twijfelaars die daar nu nog steeds mee bezig zijn schieten niet op. En nu blijkt ook maar weer eens dat dat ten koste van je winst gaat.”

Zijn collega Theo Ursem van het gelijknamige bouwbedrijf uit Wognum wil even wachten tot hij zijn eigen benchmarking gegevens naast de algemene conclusies kan leggen. “En dan moet je oppassen dat je niet teveel tegelijk aanpakt. Eerst kijken wat het meeste rendement oplevert en dat dan projectmatig aanpakken.”

Het bedrijf richt zich nu op alle disciplines in de bouw. Theo Ursem denkt dat daarin de toekomst strategische keuzes gemaakt moeten worden. “Dat organisaties die beter presteren zich kenmerken door jong personeel en weinig ziektedagen had ik niet zo geschat. Maar met de grotere nadruk op computers en klantvriendelijkheid kan ik me voorstellen dat jonge mensen plooibaarder zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels