nieuws

NS kan sneller rails controleren

bouwbreed

De spoorwegen kunnen de rails in de nabije toekomst veel sneller controleren op scheuren en breuken dan nu. TNO heeft een meetwagen ontwikkeld die met 75 kilometer per uur de rails aftast op ongerechtigheden.

Vanuit het meetwagentje worden geluidsimpulsen uitgezonden en teruggekaatst. Aan de hand van de echotijd kunnen breuken en scheuren worden opgespoord. De meetwagen die nu in gebruik is, is met zijn topsnelheid van 50 kilometer per uur ongeschikt voor het steeds intensiever gebruikte spoorwegnet.

In ons land bestaat de wettelijke verplichting om het spoorwegnet jaarlijks ultrasoon te inspecteren. De drukst bereden trajecten moeten zelfs tweemaal per jaar worden nagekeken.

Een inspectie levert gemiddeld vier tot vijf gebreken per 100 kilometer rails op. Meestal gaat het om vermoeingsbreuken als gevolg van het intensieve gebruik van de rails. De meeste defecten hoeven niet onmiddellijk te worden aangepakt. Vaak kan het binnen enkele weken of maanden. NS gaan de nieuwe meetwagen ook inzetten in het buitenland.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels