nieuws

Baanwerkers willen veilig werken op politieke agenda

bouwbreed

Baanwerkers bij de Nederlandse Spoorwegen vinden het de hoogste tijd dat de Tweede Kamer de spoorwegveiligheid op de agenda zet. Zij verwijzen daarbij naar het ongeval in Mook, waardoor drie baanwerkers om het leven kwamen. Zij vragen zich af of er misschien nog meer doden moeten vallen voordat de Kamer zich over de spoorwegveiligheid buigt. Vorig jaar september hing de ondernemingsraad ook al bij de Kamer aan de bel.

Het onderzoek naar de drie doden in Mook (mei 1995) werd in juli vorig jaar door de Spoorwegongevallenraad afgesloten. Desalniettemin komen bijna-ongevallen nog zeer regelmatig voor, aldus de Ondernemingsraad NS Infra Services. Zij dringt bij de Kamer aan op betere regelgeving, daar zij de huidige te summier acht.

Het treinongeluk bij Molenhoek (gemeente Mook) was niet gebeurd als alle voorschriften nauwlettend waren gevolgd, concludeerde de Spoorwegongevallenraad. Dat had onder meer te maken met de werkdruk. Als alle veiligheidsvoorschriften bij wisselonderhoud zouden worden gehanteerd, dan zouden er maar drie per dag gereviseerd kunnen worden. Nu zijn dat er zeven.

Op 31 mei 1994 kwam de trein van Nijmegen naar Roermond ter hoogte van Molenhoek op het verkeerde spoor terecht. De trein reed met een snelheid van meer dan 100 kilometer per uur, terwijl hij hoogstens 40 had mogen rijden.

Drie maanden later, in augustus 1995, maakte een tragisch ongeval op de spoorbrug over de Gouwe een einde aan het leven van een medewerker van NS-Infraservices.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels