nieuws

‘Ze scheuren met 140 waar je 70 mag rijden’

bouwbreed Premium

Tuut! Flits! Het nummerbord van de Citroen BX licht op in de duisternis. De remlichten gaan aan. “Te laat jongen”, zegt Taco Fris van de Verkeerspolitie. “Daar had je eerder aan moeten denken.” Tuut! Flits! Tuut Flits! Telkens als een auto met te hoge snelheid langs de wegafzetting raast, klinkt in de politiewagen een waarschuwingssignaal en is op de A4 een lichtflits te zien.

De groene display op het dashboard van de politiewagen toont de snelheid waarmee de auto voorbij scheurt: 115 kilometer per uur. “Dat wordt een aardige bekeuring”, constateert Taco Fris. “Je mag hier maar 70 rijden.”

Fris werkt voor de afdeling Speciale Controles van de Verkeerspolitie te Driebergen. Hij controleert de snelheid van het verkeer bij wegafzettingen.

Woensdag 21.15 uur. De controle-auto staat langs de kant van de A4 tegenover Schiphol. De vierbaansweg is met pilonen afgezet vanwege werkzaamheden aan de berm. Fris stelt zijn meetapparatuur af, zodat auto’s die harder rijden dan 77 kilometer worden gefotografeerd.

Fouten van wegwerkers

Na een uur zijn ruim tweehonderd snelheidsovertreders ‘geflitst’. De meesten reden ‘slechts’ tussen de 80 en 90 kilometer per uur, maar er waren uitschieters. Snelheidsduivels stoven voorbij met 114, 115 en 118 kilometer. Dit soort roekeloosheid kost elk jaar gemiddeld twee wegwerkers het leven.

“Je maakt van alles mee”, aldus Fris. “Ze rijden rakelings langs pilonen, scheuren met 140 waar je 70 mag en er klapt er ook wel eens een tegen de afzetting aan.”

Een vrachtwagen van een wegwerkersbedrijf komt de politieauto tegemoet. Hij rijdt binnen de afzetting, maar niettemin in de tegenovergestelde richting van het overige verkeer.

“Hij mag daar rijden, maar veilig vind ik het niet”, zegt Fris. “Die mensen op de andere weghelft schrikken zich rot.”

Niet alleen automobilisten overtreden de regels, zo blijkt uit gegegevens van de Arbeidsinspectie. Van de 174 wegafzettingen die in 1996 werden gecontroleerd voldeed 25 procent niet aan de veiligheidseisen. De aannemers kregen een aanschrijving en 13 werken werden direct stilgelegd.

“Ik heb nooit meegemaakt dat wegwerkers roekeloos zijn”, zegt Fris. “Ze geven duidelijk aan waar ze werken en houden zich aan de regels. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand plotseling een vierbaansweg zal oversteken. Ze begrijpen echt wel dat dat levensgevaarlijk is.”

Reflecterende strepen

Terwijl Fris een filmrolletje verwisselt krijgt hij bezoek van Sebastiaan van Baarsen, opzichter van Rijkswaterstaat. Hij ziet er op toe dat wegwerkers zich aan de veiligheidsvoorschriften houden. “Vooral bij grote werken wordt er gelet op de veiligheid van de wegwerkers”, zegt Van Baarsen. “In elk bestek van Rijkswaterstaat zijn veiligheidseisen opgenomen. Als een aannemer die negeert, krijgt hij geen opdrachten meer. Bovendien vertellen we de wegwerkers waaraan ze zich moeten houden: niet te dicht langs de pilonen lopen, niet plotseling de weg oversteken maar wel altijd een jasje dragen met reflecterende strepen. Niettemin houden sommigen zich er niet aan en dan staan we machteloos. Iedereen heeft ook eigen verantwoordelijkheid.”

Binnen twee uur zijn zo’n vijfhonderd snelheidsovertreders gesnapt. Taco Fris pakt zijn fotocamera en meetapparatuur in. Een passerende automobilist steekt zijn middelvinger omhoog. “Jij komt de volgende keer wel jongen”, zegt de politieman, terwijl zijn lippen zich tot een grijns plooien.

Woensdagavond, de A4 tegenover Schiphol. In twee uur tijd zijn zo’n 500 snelheidsovertreders gesnapt.

Reageer op dit artikel