nieuws

NS Railinfrabeheer maakt einde aan voegen tussen rails

bouwbreed Premium

Het ‘romantische kedeng kedeng’, het spoorgeluid dat vorig jaar nog door Guus Meeuwis is bezongen in het lied Per spoor, gaat helemaal verdwijnen. Al sinds tientallen jaren zijn op doorgaande trajecten de tussenvoegen verdwenen uit de rails. Nu wil NS Railinfrabeheer ook de laatste voegen, vooral bij wissels, wegwerken, zo blijkt uit het bedrijfsblad De Koppeling.

De zwanenzang van ‘kedeng kedeng’ is dertig jaar geleden ingezet. Zowel een beter grindbed (ballast) als betere rails maakte dat mogelijk. De tussenvoegen waren tot dan toe nodig omdat de spoorstaven uitzetten bij hitte en krimpen bij koude. Rails die te strak tegen elkaar aan gemonteerd waren, bogen krom tijdens een hittegolf. Tegenwoordig worden ze aan elkaar gelast. Door een beter ballastbed kunnen de spoorstaven zich niet meer bewegen, hoe hoog de krachten ook worden.

De NS wil nu ook de wissels volledig voegloos maken. Dat is duurder bij de aanleg, maar de wissel hoeft minder vaak te worden onderhouden. Onderhoud vormt een bron van vertragingen. Ook de treinwielen raken minder beschadigd.

Reageer op dit artikel