nieuws

Voorlopers nieuwe GINAF bouwvoertuigen worden ingezet bij Hoogovens Staal

bouwbreed Premium

GINAF Trucks uit Veenendaal heeft vier maatwerk-chassis gebouwd voor opbouw tot 8×4-kippers met een nuttig laadvermogen van maar liefst 40 ton. De nieuwe eigenaar is het bedrijf NILO Industrial Services, hoofdaannemer transport van Hoogovens Staal BV die deze vrachtwagens non-stop zal inzetten voor het transport van slakzand voor de cementfabriek en brise (cokes) voor de staalfabriek.

De bouw van de 8×4-trucks berust op een asopstelling voor vierassers, waarbij een ‘trio’ achterassen zo’n driekwart van de gewichtsverdeling van het voertuig voor zijn rekening neemt. Het hoge technische GVW (58 ton) wordt bereikt door toepassing van onder meer 15 tons aangedreven GINAF/Sisu achterassen, die als voorlopers van een nieuwe generatie astypen voor GINAF bouwvoertuigen ke worden gezien.

De inzet van de GINAF’s, met laadbakken van 36 en 52 m3 waterinhoud, resulteert in een schaalvergroting van ruim 30 procent ten opzichte van de 6×4 dumpers die door deze kippers worden vervangen.

Achterasopstelling

De achterasopstelling van de GINAF vierassers lijkt in veel opzichten op het achter-triplestel van een GINAF 10×8 of 10×4. In het 8×4 chassis is de tweede as (gestuurd, niet-aangedreven en ontlastbaar) op 1,36 meter afstand van de aangedreven tandem (assen nrs. 3 en 4) gemonteerd. Hierdoor krijgt de vierasser het aandrijf- en stuurkarakter van een 6×4 met gestuurde voorloopas.

Door toepassing van het hydropneumatische veersysteem (HPVS) op het trio achterassen ontstaat een assenstelsel dat de technische kenmerken van ‘anderhalve’ achtertandem aanneemt. Zodoende kan een technisch draagvermogen van 45 ton ( 3 x 15 ton) voor het triplestel worden gerealiseerd. Samen met de 13 tons vooras resulteert deze asopstelling in een technisch GVW van 58 ton voor een vierasser.

Standaardcomponenten

De ontwikkeling en de bouw van de maatwerk-vierassers, type-aangeduid als GINAF M4258, berust op het gebruik van beproefde standaard-componenten. Hierin zijn begrepen: DAF 85 cabine, DAF motor WS 268 met een vermogen van 268 kW ( 360 pk), Allison Automaat HD4560, een 250 cm brede 13 tons GINAF stuuras, een 265 cm brede 15 tons GINAF ontlastbare stuuras en twee 300 cm brede, 15 tons aangedreven GINAF/Sisu achterassen.

Met deze draagvermogens per as blijven de fors opgebouwde 8×4 kippers binnen de ontheffing die NILO heeft voor de richtlijnen van het ‘voertuigreglement’ van het Hoogovens-terrein.

Technische voorwaarde voor het benutten van deze as-opstelling is dat het HPVS op de drie achterste assen kan worden toegepast zodat de asbelasting van het ‘achterassen-trio’ onderling volledig wordt gecompenseerd. Ook in dit opzicht lijkt de M4258, vanaf de achterzijde, op de GINAF 10×8 en 10×4, met dien verstande dat de drie achterassen van de M4258 circa 75 procent van de voertuiggewichtsverdeling toebedeeld krijgen. Overigens voorziet het HPVS op deze vierassers in een actieve rolstabilisator en de waterpasdwarsregeling op de drie achterste assen.

Het resultaat is een hoge kipstabiliteit op de helling tot zo’n 18 procent waar de kippers, voorwaarts naar beneden gericht, moeten storten. Uiteraard draagt de breedte van het chassis ‘achter’ van 300 cm, ook bij tot kipstabiliteit. De actieve rolstabilisator op de drie achterste assen corrigeert het overhellen van truck met opbouw in bochten en zorgt voor stabiel en veilig weggedrag.

Door de ontlastbaarheid van as nr. 2 krijgen de GINAFS, achteruitrijdend de helling op, meer tractie op de aangedreven assen 3 en 4, waardoor deze meer presteren als ze achterwaarts de stort op moeten.

Nieuwe assen

Aan de basis van het hoge technische GVW dat de NILO vierassers leveren ligt de ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie aangedreven assen voor het bouwtransport in Nederland. Het zijn ook deze assen die belangrijke componenten aandragen voor een geheel nieuwe voertuiglijn die GINAF het komende najaar zal presenteren.

In nauwe samenwerking hebben GINAF Trucks en de Finse assenfabrikant Sisu een nieuwe serie aangedreven assen ontwikkeld waarin de sterkste elementen van beide astypen worden gebundeld. Het resultaat van deze samenwerking is een nieuw programma aangedreven assen met 14 tot 16 ton draagvermogen, voor de Nederlandse bouwmarkt.

De 300 cm brede, 15 tons aangedreven assen van de NILO 8×4 trucks vormen de eerste vertegenwoordigers van dit nieuwe programma GINAF-Sisu aangedreven assen.

Met een asreductie van 10.55:1 en de 5-versnellingen uitvoering van de Allison-automaat leveren de GINAF’s een maximum snelheid van circa 57 km/uur, die evenwel elektronisch wordt begrensd tot zo’n 40 km/uur in verband met het voertuigreglement van het Hoogoven-terrein.

Het hoge draagvermogen, de breedte van het chassis ‘achter’ en de wielbasis die voor de twee slakzandkippers 6,90 meter bedraagt en voor de brisekippers 7,30 meter, bieden de mogelijkheid tot een forse opbouw.

De twee slakzandkippers hebben ruim 36 m3 waterinhoud en worden ‘non-stop’ ingezet op het transport van natte en droge fracties slakzand naar stort, respectievelijk cementfabriek. Slakzand is een reststof van de staalproductie en kan worden gerecycled tot grondstof voor de productie van cement. Alleen al aan slakzand vervoert NILO zo’n anderhalf miljoen ton per jaar.

De twee andere GINAFS, met kippers van circa 52 m3 waterinhoud rijden ‘non-stop’ met brise voor de staalfabriek.

De vier nieuwe GINAF 8 x 4 kippers die door NILO 365 dagen per jaar en 24 uur per dag op de terreinen van Hoogovens zullen worden ingezet. De bij deze voertuigen toegepaste asconfiguraties vormen een belangrijk component van de nieuwe bouwvoertuigenlijn die GINAF nog dit najaar zal presenteren.

Twee van de nieuwe GINAFS zullen worden gebruikt voor het transport van droge en natte fracties slakzand.

Reageer op dit artikel