nieuws

Tunnelbouwers in Berlijn verrast door grondwater

bouwbreed Premium

Grondwater heeft bij de aanleg van een spoorwegtunnel in hartje Berlijn voor een schade gezorgd van tientallen miljoenen guldens. Over de schuldvraag lopen de meningen uiteen.

Om de schade en verkeerschaos zo veel mogelijk te beperken, zette de stad 150 man brandweer, politie en technisch personeel in.

Het water drong binnen in een 25.000 ton zwaar caisson dat op 22 meter diepte is afgezonken op een bouwplaats van de Deutsche Bahn aan de Schoeneberger Oever. Het caisson is schakel in een 3,4 kilometer lange spoorwegtunnel die in ruwbouw in 2002 klaar moet zijn.

Justitie zoekt de oorzaak in een steen die een gat geslagen heeft.

Vakbond IG Bau legt de beschuldigende vinger echter bij bouwbedrijf Hochtief en verwijt deze onderneming zonder pardon Portugese slagers, kappers en bakkers de bouwput in te sturen. Hochtief ontkent deze aantijgingen ten stelligste.

Op het moment van de lekkage werkten circa vijftien mensen in het enkele weken geleden afgezonken caisson. Vanwege de hoge waterdruk van 1,7 bar moest iedereen snel de bouwplaats verlaten.

Krater

Brandweerlieden pompten vervolgens met een snelheid van drieduizend kuub per uur 20.000 m3 water in het blok om voor voldoende tegendruk te zorgen en verzakking van nabijgelegen straten te voorkomen. Door uitspoeling ontstond op de bouwplaats een drie meter diepe krater van 25 x 10 meter. De komende dagen zullen duikers proberen het ontstane gat in het caisson te dichten.

De Berlijner tunnelbouwers werden de afgelopen jaren twee keer eerder verrast door het grondwater. Op 12 oktober 1996 sloeg het water een meters lange scheur in een poreuze betonwand bij de Potsdammer Platz en werd om grondverzakking te voorkomen drie dagen lang water in de bouwput gepompt. Op 19 maart werd de autotunnel bij de Rijksdag getroffen.

Reageer op dit artikel