nieuws

Railverbinding Berlijn-Praag wordt mogelijk privaat gefinancierd

bouwbreed Premium

Het idee is uit Amerika overgenomen. Industrie en banken saneren lucratieve spoorlijnen om ze dan tegen reele tarieven weer aan financieel krachtige exploitanten uit te geven. In Duitsland wordt aan een concreet voorbeeld gewerkt: de railverbinding Berlijn – Praag.

Een Industrie-Bank-consortium wil, samen met de Duitse spoorwegen (Bahn AG), de eerste privaat gefinancierde spoorlijn, over 380 kilometer, aanleggen.

In een staatsovereenkomst tussen Duitsland, Oostenrijk en Tsjechie is al de ombouw van het trace, geschikt voor snelheden tot 200 kilometer per uur, vastgelegd. Voor het Duitse deel hebben bouwconcerns, spoorwegindustrien en banken thans besloten met private investeringen de zaak aan te pakken. De duitse Bundesregering ziet geen kans de benodigde DM 2 miljard vrij te maken.

De opzet is eenvoudig. Na de bouw van het trace wordt de railverbinding verhuurd aan exploitanten. Dit analoog aan het voorbeeld van enkele Europese autosnelwegen waar ook door de gebruikers tol wordt betaald.

De initiatiefnemers bestaan uit Adtranz (ABB met Daimler Benz Transportation), het RWE-Ingenieursbedrijf Lohmeyer, de bouwgroepen Strabag en Leonhard Weiss alsmede de Landesbank Berlin. Het concept is in samenwerking met de Deutsche Bahn AG opgesteld.

Het Bundesverkehrsministerium staat in principe welwillend tegenover dit initiatief. Ze verwijst daarbij naar soortgelijke poen als Transrapid en de uitbreiding van het vliegveld Schonefeld.

De tevredenheid van Bonn laat zich makkelijk verklaren. De regeringsdeelname valt door dit private initiatief terug tot ongeveer 20%, een voordeel dat zeer welkom is bij de huidige overheidsfinancien. De initiatiefgroep zelf rekent op een positief exploitatiesaldo, waarbij de Landesbank Berlin ervan uitgaat dat de gebruikskosten op zo’n 50% onder de huidige railexploitatiekosten liggen.

Reageer op dit artikel