nieuws

Rail/weg hoogwerker voor GVB Amsterdam

bouwbreed Premium

Het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam heeft onlangs een ultramoderne hoogwerker in gebruik genomen die zowel over de weg als op de rails zijn weg vindt. Het betreft hier een door Hilton Engineering BV te Maastricht ontworpen hoogwerker special voor onderhoud en reparatie van trambovenleidingen. De hoogwerker is gemonteerd op een DAF 65 truck.

De nieuwe hoogwerkertruck is in feite een doorontwikkeling van een bestaand Hilton-concept. Het GVB beschikt nu over drie generaties hoogwerkers: twee DAF’s 1900, waarvan de eerste al zeven jaar dienst doet, en de moderne DAF 65. De overeenkomst tussen de drie voertuigen is dat ze achter en voor zijn uitgerust met extra, uiteraard smalle, onderstellen waardoor ze op tramrails ke rijden. Deze onderstellen worden lange hydraulische weg neergelaten waardoor de truck, gemeten aan de onderzijde van de banden, 25 cm boven het wegdek wordt getild. De doorontwikkeling die in het nieuwe voertuig is gerealiseerd betreft vooral de hoogwerker zelf en is gericht op een efficientere werkwijze en een ergonomisch gunstiger werksituatie voor de monteurs.

De bestaande hoogwerkers ke alleen verticaal stijgen en dalen. Met de nieuwe hoogwerkers daarentegen ke de monteurs in het royaal uitgevoerde werkplatform van 1,50 x 4,00 meter letterlijk alle kanten op. De indrukwekkende hydraulische hefinstallatie met telescopeerbare arm brengt het werkplatform traploos naar elke gewenste hoogte binnen een horizontale reikwijdte van 7,00 meter. De monteurs ke hierdoor vanuit een enkele standplaats aan de bovenleidingen van twee naast elkaar gelegen trambanen werken, maar ook aan de bedradingen en kabels die niet aan naaststaande masten maar aan gevels zijn bevestigd. Daarnaast kan het werkplatform tot op het wegdek zakken, zodat zware onderdelen gemakkelijk ke worden geladen.

Bediening

Tijdens de werkzaamheden aan de leidingen is het mogelijk zowel de hefinstallatie als het voertuig volledig vanaf het platform te bedienen. De monteurs werken aan leidingen waarop maar liefst 700 Volt spanning staat. Ten behoeve van hun veiligheid zijn de werkbak en de hefinstallatie dan ook geisoleerd tot een spanningswaarde van 1000 Volt.

Aan beide zijden van de vaste werkvloer bevinden zich royale werkbanken met talrijke laden en kasten voor het opbergen van onderdelen en gereedschappen. Vanaf het maaiveld geeft een schuifdeur toegang tot het verblijfsgedeelte in de verlengde en tot stahoogte verhoogde cabine. Ook het portier aan de bestuurderszijde is vervangen door een veilige schuifdeur.

Vermogen

Bij volledige belading is het totaalgewicht van de nieuwe hoogwerktruck 17 ton.

Daartoe onderging het chassis van de DAF 65 een ingrijpende aanpassing. De aanpassing heeft plaatsgevonden om ervoor te zorgen dat met behoud van het volledige draagvermogen ruimte zou worden geschapen voor de twee railonderstellen. Deze onderstellen zijn voorzien van schijfremmen en een nood(hand)

rem.

Het achterste railonderstel wordt hydrostatisch aangedreven door de 210 pk sterke DAF-motor. Deze motor is tevens de krachtbron voor alle overige hydraulische functies. De DAF- motor wordt gekenmerkt door een laag brandstofverbruik, een lage geluidsemissie en een relatief lage emissie van uitlaatgassen. Vooral dit laatste is van belang in verband met het langdurig stationair gebruikt van de motor van het voertuig.

Reageer op dit artikel