nieuws

Onderwaterfrees versnelt storten onderwaterbeton

bouwbreed Premium

Duik Combinatie Nederland heeft een onderwaterfreesmachine ontwikkeld waarmee slib, grout, leem en zelfs oud beton onder water kan worden verwijderd. De capaciteit is te vergelijken met het werk dat door vijf duikers kan worden gedaan. Het storten van onderwaterbeton kan daardoor sneller worden.

Het apparatuur wordt momenteel ingezet op het po ‘Lehrerbahnhof los 1.1’ bij de aanleg van waterdichte vloeren van parkeergarages. Duik Combinatie Nederland (DCN) bestaat uit Vriens te Bergen op Zoom en Raymakers te Weert.

De ontwikkeling van de onderwaterfrees is een vervolg op de ontwikkelingen in de civiele techniek. Bij civiel technische poen komt steeds meer onderwaterwerk kijken. Daardoor moeten verblijftijden van duikers onderwater steeds langer worden. Om dat te voorkomen is al eerder speciale apparatuur ontwikkeld die door marktpartijen veel wordt toegepast. Bijvoorbeeld het hopdobbersysteem en het ventielsysteem voor het aanbrengen van onderwaterbeton. Met deze systemen kan dat met hoge kwaliteit en in grote hoeveelheden op diepten van meer dan 20 meter met een minimale inzet van duikers. De technieken zijn bij de Deltawerken ontwikkeld.

Grote buitenlandse bouwondernemingen zijn ook geinteresseerd geraakt in deze systemen. DCN heeft in de afgelopen jaren in combinatie met Duitse duikbedrijven diverse bouwputten van een waterdichte bodem van onderwaterbeton voorzien. Duikers moeten daarbij voorafgaande aan het aanbrengen van dit betonstorten de bodem opschonen en vrij maken van slib. Dat is onaangenaam werk. Met de ontwikkelde freesmachine gaat dat nu doelmatig en snel.

Nauwkeurig

De frees bestaat uit een centraal aangedreven trommel waarop snijkoppen zijn aangebracht. In de freesmachine is een zuigbak en een pompinstallatie geplaatst. Daarmee wordt het losgemaakte materiaal afgevoerd. De frees is bevestigd aan de arm van een hydraulische graafmachine. Dan kan nauwkeurig worden gewerkt. Omdat de machine een deel van het werk van de duikers doet ke deze zich meer concentreren op ander belangrijke taken onder water zoals controleren en begeleiden van ht storten van het onderwaterbeton. De Freesmachine zelf is ontwikkeld door het Duitse AC-Eickhoff GmbH Roadheading Technic. De zuigbak met pompinstallatie is door DCN ontwikkeld.

De freesmachine is voorzien van een zuigbak met pompinstallatie om het losgemaakte materiaal af te voeren.

Reageer op dit artikel