nieuws

Graafmachine Komatsu graafmachine loopt 50 km per uur

bouwbreed Premium

De Open Dagen van B en N Materieel boden nogal wat nieuws op het gebied van machines. Behalve het Komatsu-programma toonde deze importeur ook het materieel van de fabrikanten Brown Lennox en Powerscreen. De blikvanger was echter de Komatsu PW128, een mobiele graafmachine met een aparte bouw die bovendien in staat is een rijsnelheid van ruim 50 km/uur te halen.

In de jaren dat er geen Technische Kontaktdagen plaatsvinden bekruipt eel importeurs toch een bepaalde demo-koorts. B en N Materieel BV uit Rotterdam ging hieraan ook niet voorbij en samen met zijn dealers Arensman Machines en Service, HM Holland BV en Verhoeven Leende BV organiseerde deze importeur open dagen.

Deze vonden plaats in de bekende zandput op het recreatieterrein Seumeren te Barneveld.

Ofschoon men niet de complete programmalijn liet opdraven, bleef er voldoende over om te demonstreren voor het ruim opgekomen publiek. Nieuw voor Nederland waren de modellen PC 75 en PW 75, een PC450 hydraulische graafmachine in sloopuitvoering, en de vooralsnog niet in Europa verkrijgbare PW 128.

PCW75

Beide nieuwe modellen, de PC in rupsuitvoering en de PW in mobiele uitvoering, zijn Komatsu’s vertegenwoordigers in de klasse van 7,5 tons graafmachine. De machines zijn ontwikkeld door Komatsu Japan in samenwerking met Komatsu Italie, waar deze modellen ook worden gebouwd.

Beide modellen hebben als motorisch hart de Komatsu 4D98 E 4D98 E 1FB watergekoelde dieselmotor met directe inspuiting. Deze motor, met een inhoud van 3318 cm3, geeft een vermogen van 52 kW (70,8 pk). Het hydraulische systeem is van het type CLSS ‘Multimode’ en heeft twee pompen. Een pomp voor de rij- en graaffunctie en een pomp voor zenken en dozerblad. De oliedebieten zijn respectievelijk 167 en 60 liter per minuut.

De machines worden hydraulisch aangedreven en komen tot rijsnelheden van 5,1 km/uur voor de rupsgraafmachine tot 30 km/uur voor de mobiele graafmachine. De mobiele graafmachine wordt standaard over de voorwielen gestuurd. Er is optioneel echter een vierwielaandrijving met drie aansturingsmogelijkheden beschikbaar. De draaicirkel van de tweewielsturing is 5940 mm en van de vierwielsturing 3750 mm, beide afstanden gemeten over de buitenzijde van de banden. Voor dozerwerk of ter stabilisering beschikken beide machines over een dozerblad van 2050 x 400 mm.

PC450 in sloopuitvoering

Waar de sloop van hoge gebouwen steeds meer gebruik maakt van extern opgesteld materieel en het gebruik van de ‘moordenaar’ afneemt zoniet verboden wordt, komt de sloopgiek steeds meer in beeld. Ook Komatsu beschikt nu over een geheel in eigen beheer ontwikkelde en gebouwde driedelige sloopgiek die tot een hoogte komt van 24 meter. Tijdens de Open Dagen stond een PC450 in sloopuitvoering opgesteld die was voorzien van een sloopsorteergrijper van Verachtert. Deze unit was kortgeleden aangeschaft door het aannemingsbedrijf Vink uit Barneveld.

Mobiele graafmachine

De blikvanger tijdens deze Open Dagen was zonder meer de, voor de Japanse markt ontwikkelde, mobiele graafmachine van het type PW128. Deze machine kwam al in 1995 op de thuismarkt en wordt daar in vrij grote aantallen verkocht.

Het meest opvallende kenmerk van deze machine is wel dat hij in staat is een rijsnelheid te bereiken van meer dan 50 km/uur. Het vermogen ontleent deze machine aan een Komatsu S4D 102E dieselmotor die een vermogen levert van 81 kW bij 2.500 omw/min. In de eerste rijversnelling wordt dit vermogen geleverd aan een hydraulische pomp die op zijn beurt de hydrostatische rijmotor aandrijft. In de tweede en derde versnelling wordt de hydrostatische aandrijving uitgeschakeld en ontstaat een aandrijving direct vanuit de motor. Dankzij dit systeem HDT (Hydrostatic and Direct drive Transmission) komt de mobiele graafmachine tot hoge rijsnelheden, terwijl de brandstofconsumptie beperkt blijft, evenals het geluidsniveau. Ter bevordering van de wegligging en machinistencomfort zijn de vier in dubbellucht uitgevoerde wielen onafhankelijk afgeveerd met MacPherson-ophanging.

Om te voorkomen dat het graafvermogen terugloopt, wordt dit afveersysteem tijdens de graaffuncties uitgeschakeld.

Uitvoering

De PW1238 is uitgerust met een driedelige giek die in transportstand, mede als gevolg van de lage plaats van de motor, als bij een verreiker over het chassis steunt. Dit biedt de machinist een ruim uitzicht op de rijweg, hetgeen bij het rijden met hoge snelheid ook wel gewenst is.

De bovenwagen heeft een zwenksnelheid van 11 rpm. en draait geheel binnen de totale breedte van de graafmachine. Dit betekent dat deze machine kan worden ingezet op werkplekken tot een breedte van 2500 mm. De machine komt tot een graafdiepte van 4440 mm en heeft een bereik op maaiveldniveau van 7320 mm. De graafkracht aan de bak bedraagt 80 kN en aan de lepelsteel 64 kN. De maximale trekkracht is 65kN.

De cabine is vrijwel rond uitgevoerd en beschikt over een ronde schuifdeur waardoor het interieur goed bereikbaar is. Volgens opgave bedraagt het geluidsniveau 72 dB(A), terwijl bij het rijden met een snelheid van 35 km/uur een niveau van 75 dB(A) wordt gehaald.

Voordat deze puur Japanse machine op de Europese markt verschijnt zullen er tal van modificaties moeten plaatsvinden. Dit geldt zeker voor de Nederlandse markt. Wellicht zal deze trendsettende machine de noodzaak tot het kenteken dichterbij brengen.

Reageer op dit artikel