nieuws

NVWB: ‘Bouw twee-strooks rijbanen om naar drie-strooks’

bouwbreed Premium

“Maak van twee-strooks rijbanen drie-strooks banen, en voor de korte termijn is al een groot deel van de congestieproblematiek opgelost. Voor de langere termijn zouden er aan de wegen stroken moeten worden toegevoegd. Ook de procedures rond infrastructuur moeten sneller willen we de files effectief ke aanpakken.”

Deze mening verkondigde NVWB-oost voorzitter Jan van Bokhoven gisteren op een discussiemiddag in Eefde. Volgens hem zijn er wel enige aanpassingen nodig aan de wegen, maar in 1999 kan dat allemaal gerealiseerd zijn.

Technisch is een en ander simpel te maken. Bij een wegprofiel van 11 meter ke er drie rijstroken worden gemaakt, twee van 3 en een van 2,5 meter, plus nog een vluchtstrook van 2,5 meter. Mocht de bestaande vluchtstrook te smal zijn om aan het profiel van 11 meter te komen, dan ke halfverhardingen als vluchtstrook dienst doen. In verband met de verkeersveiligheid is wel een vermindering van de maximumsnelheid nodig naar 100 kilometer per uur.

Capaciteit

Bokhoven bepleitte verder een betere inzet van de capaciteit van de wegenbouwers. “In de eerste helft van het jaar doen we eenderde van het werk, in het tweede tweederde. Met andere woorden: een deel van het jaar hebben we overcapaciteit, en het andere deel zitten we tot ons nek in het werk.”

Een andere wens van hem is een eerdere inschakeling van de wegenbouwers om ideeen in te brengen. “Gelukkig wordt dat nu vaker gedaan. Het klinkt revolutionair. Dat is jammer, want het had al veel eerder moeten gebeuren.”

Een doorn in het oog van vele aanwezigen is de stroperigheid van procedures. Als voorbeeld werd aangehaald de Betuweroute. Daar is voor f. 320 miljoen aan voorstudies gedaan. Iedereen, inclusief de politiek, heeft zijn zegje gedaan, en dan begint het pas: de procedures.

Aanbestedingsregels

Van Bokhoven wees in dit verband ook op de Europese aanbestedingsregels, die ook onnodige tijd verspillen. “Er zijn overheidsopdrachtgevers die het een te groot risico vinden daar prudent mee om te gaan. Als het fout gaat dan wacht veroordeling, soms stillegging van het werk, claims van gepasseerde bedrijven enzovoort.”

Wat ook irritatie wekte is het altijd maar weer nieuwe ontwerpen moeten maken. Zo mag bijvoorbeeld geen replica gemaakt worden van de brug bij Zaltbommel, maar moet een geheel nieuw ontwerp worden gemaakt. “Zonde van het geld en de tijd”, zo viel te beluisteren.

Reageer op dit artikel