nieuws

Caissons tuibrug Sontpo gereed voor versleping

bouwbreed Premium

Funderingscaissons voor de tuibrug van het Sontpo wachten op goed weer. De fundering van de tuibrug over de Sont aan de Zweedse kant kan van start gaan. Twee in het droogdok van de scheepswerf Kockums in Malmo gevormde caissons van elk 20.000 ton zijn klaar voor versleping naar de funderingslocatie in de vaargeul. Dat gebeurt bij gunstige weersomstandigheden door een precisie-actie met behulp van GPS-satellietnavigering en vijf sleepboten van de Noorse bergingsmaatschappij Neptun.

Voor het transport is een speciale catamaran geconstrueerd van 80 bij 70 meter. De caissons zijn 37 bij 35 meter en hebben een hoogte van respectievelijk 22,5 en 21 meter. De gevaartes moeten de ter plekke te vormen pylonen gaan dragen, die ieder voor zich een hoogte bereiken van 203,5 meter. De tuibrug krijgt een lengte van 1092 meter met een vrije overspanning van 490 meter. Aan weerszijden komen aanbruggen van respectievelijk ruim 3000 en 3700 meter.

Het funderingskarwei wordt uitgevoerd door het consortium Sundlink Contractors en vergde een half jaar planning. Sundlink is een Zweeds/Deens/Duitse combinatie van Skanska, Hoeygaard en Schultz, Monberg en Thorsen en Hochtief.

Het bouwcontract voor het bruggensegment in de Sontverbinding werd gegund voor ruim f. 1,6 miljard. De tuibrug is volgens plan gereed in 1999, de aanbruggensectie een jaar later. De rest van de verbinding bestaat uit een kunstmatig eiland en een tunneldeel.

Reageer op dit artikel