nieuws

Bouwconcerns missen miljoenen door foute planning overheid

bouwbreed Premium

De grote bouwconcerns zijn jaarlijks miljoen guldens kwijt als gevolg van overheidsvertragingen. “Hoe beter de opdrachtgevers plannen hoe goedkoper het voor de samenleving wordt,” zei ir. A.P.H. van Baardewijk, voorzitter raad van bestuur Koninklijke Volker Stevin (KVS), gisteren in een toelichting op het resultaat van 1996. “Bij het geleidelijk naar de markt komen van projecten kan deze industrie veel efficienter haar ingenieurscapaciteit inzetten en ook nog eens met veel betere oplossingen komen.”

Voor de grote nationale en internationale aannemers heeft de dubieuze wijze van aanbesteden van de Sophia- en Botlektunnel veel kwaad bloed gezet. Als een complete verrassing moesten de zes meedingende bouwconsortia ineens een tunnelontwerp maken waar goederentreinen met twee containers – double stack – doorheen ke. De oorspronkelijke opdracht was een tunnel voor enkele hoogte. Het gevolg van de veranderende visie was een onnodige vertraging. “Dat extra ontwerpen heeft ons miljoenen gekost en de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben maar een klein deel vergoed”, vult ir. G.J. van Herrewegen, lid raad van bestuur KVS, aan. “Op een goede wijze heeft de opdrachtgever nu knowhow verworven van toonaangevende nationale en internationale tunnelbouwers. De bouwconsortia hebben de NS duidelijk gemaakt dat deze wijze van werken erg slecht is voor de verstandhouding en het resultaat is dat ze voortaan goed zullen aanbesteden.”

Van Baardewijk: “Maar het effect van een slecht plannende overheid is dat wij mogelijk ook bij het nog andere grote infrawerken worden betrokken. Op korte termijn wordt niet alleen Sophia- en Botlektunnel gegund, maar ook de verdiepte treindoorgang bij Best en de Tweede Beneluxtunnel. Stel je voor dat wij alles krijgen? In Nederland is het inmiddels zo dat de poen niet tijdig afkomen, maar als ze dan komen, dan allemaal tegelijk.”

Hanab in de plus

Op de toelichting van de goede jaarcijfers 1996 verklaarde de onderneming trots, zeker bij alle grote toekomstige trein-infrawerken betrokken te zijn. “Met de verwerving van de NS-onderdelen, Electro Rail, NS Infra Services en Railpro, ke we op gebied van spoorbouw alles aan,” meent Van Herrewegen. “Overigens is bij een po als de Betuweroute slechts 8 procent railbouw, 6 procent is elektro en de rest – 300.000 manuren – zijn kunstwerken en aardebanen.”

Door vertragingen echter in het overnametraject ziet het er naar uit dat pas op 15 april de NS-onderdelen formeel overgaan. “Met terugwerkende kracht worden de bedrijven in de boeken meegenomen. Onze nieuwe spoorbouwer, Volker Stevin Rail en Traffic, zal dit jaar aan de winst van het gehele concern bijdragen. Het lopende jaar gebruiken we om de 1.100 nieuwe medewerkers in het bedrijf op te nemen. Er zijn dus geen plannen om te groeien, hoewel we op Europese schaal gezien een kleine spoorbouwer zijn.”

Volker Stevin Rail en Traffic behoort net als het leidingbedrijf Visser en Smit Hanab tot de gww-divisie. Het laatste genoemde Papendrechtse bedrijf is na een forse reorganisatie weer in de zwarte cijfers gekomen. De Nederlandse omzet liep wel terug van f. 312 miljoen naar f. 303 miljoen. “In Belgie is deze markt zo slecht dat we daar verlies hebben geleden,” aldus Van Baardewijk. “Deze werkzaamheden draaien ook in Engeland matig. Hier gaan we er vanuit dat het dit jaar beter wordt”.

Omzet Koninklijke Volker Stevin 1996

1996 1995

Omzet f. 2,765 miljard f. 2,582 miljard Omzet Nederland 84 procent 84 procent Bedrijfsresultaat f. 76 miljoen f. 58 miljoen Winst f. 73 miljoen f. 58 miljoen Orderportefeuille f. 2,021 miljard f. 1,843 miljard

Leidingbedrijf Visser en Smit Hanab legt in Zeeland een waterleiding aan met een doorsnede van 400 mm.

Reageer op dit artikel