nieuws

Betonconstructie van Hofpleinlijn gerestaureerd

bouwbreed Premium

Een van de oudste betonconstructies in Nederland is het viaduct van de Hofpleinlijn in Rotterdam. Onder de togen van het massieve viaduct bevinden zich kleine bedrijfsruimten. Een deel daarvan is onlangs grondig gerestaureerd.

De restauratie vond plaats in de omgeving van het station Bergweg. Het project maakt deel uit van de opwaardering van het gebied rond het voormalige Eudokia Ziekenhuis. Dat is gesloopt en vervangen door onder meer een complex met winkels, woningen en een parkeergarage.

Tegenover het complex ligt de spoorlijn, waarover de Nederlandse Spoorwegen een verbinding tussen Rotterdam Hofplein en het Haagse Centraal Station onderhouden. Deze lijn is onrendabel en staat op de nominatie om te verdwijnen. De betonconstructie zal in ieder geval blijven. Hij zal mogelijk worden gebruikt voor RandstadRail, het hoogwaardige openbaar vervoer dat in de Randstad met de auto moet gaan concurreren.

Op het moment reizen tijdens de spits ongeveer 500 mensen per uur met de Hofpleinlijn. Waarschijnlijk zijn zij zich niet bewust dat zij over een unieke betonconstructie rijden. De eerste blauwdrukken van het viaduct dateren uit 1886. De constructie bestaat in zijn geheel uit 150 togen, waarvan de meeste in gebruik zijn als bedrijfsruimte.

Lekkages

De restauratie van de vijftien togen bij het station Bergweg is aangenomen door Betorep BV te Utrecht. Dit is van oorsprong een schildersbedrijf, dat vijftien jaar geleden ook beton is gaan repareren. Sinds een jaar of zeven is Betorep als algemeen aannemingsbedrijf aangesloten bij het NVOB. Het bedrijf houdt zich bezig met renovatie en totaal onderhoud van gebouwen, zowel van binnen als van buiten.

Volgens J.P.A. van Rossum, bedrijfsleider van Betorep, waren de togen geheel verpauperd. Om lekkage in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen, is het beton schoongemaakt en deels weggehakt. De schade is van onderaf hersteld, onder andere door scheuren te injecteren.

Het risico op lekkages is echter niet geheel verdwenen. Rails, bielsen en ballast zouden dan moeten worden verwijderd. Dat werd te omslachtig en te duur gevonden. Daarom is er voor injectie en reparatie van binnenuit gekozen, met het risico van toekomstige nieuwe lekkages. Alle oude pleisterlagen en wanden zijn weggehakt en afgebroken, om de betonconstructie in zicht te krijgen en te ke repareren.

Houten vloer

De betonconstructie is destijds vervaardigd met een ter plaatse gemengde betonmortel. Tussen de togen zijn op een aantal plaatsen steunberen voorzien, om de schok van een remmende trein op te vangen. Op deze steunberen tekenen zich de ruwe houten planken van de bekisting af.

Aan de buitenzijde van het viaduct is het beton deels bekleed met natuursteen, deels gebouchardeerd, gekarteld en gekamd. De gehele constructie is sterk overgedimensioneerd en gefundeerd op een groot aantal houten palen.

Van elke vrijgekomen bedrijfsruimte is de bodem uitgegraven. Er is een houten vloer op stalen balken aangebracht. Dat is om geluidsoverlast tegen te gaan, en om de ventilatie te verbeteren. De togen zijn voorzien van nieuwe puien en binnen zijn een toilet en elektrische verwarming aangelegd.

Het is de bedoeling dat zich kleine bedrijven in de gerestaureerde ruimtes vestigen. De togen worden verhuurd voor een prijs van f. 580 per maand exclusief BTW en servicekosten. De sloop van het interieur en de renovatie kosten per ruimte tussen f. 40.000 en f. 60.000. De opdrachtgever is NS Vastgoed, maar het is de bedoeling dat de togen te zijner tijd worden overgedragen aan de gemeente Rotterdam.

Het gerestaureerde deel van het viaduct, met onder de togen de vernieuwde bedrijfsruimten.

Het interieur van de togen wordt geheel weggesloopt en er wordt een kruipruimte uitgegraven. De bedrijfsruimten krijgen een houten vloer op stalen balken.

Reageer op dit artikel