nieuws

NIBM toont rioolrenovatiesysteem met pneumatische boorhamer

bouwbreed Premium

Ondergronds vervangen van leidingen is mogelijk met het AVP-Crush-Lining systeem van Herrenknecht. Het systeem wordt op de Infratech gepresenteerd door NIBM Industrie en Bouwmachines BV uit Gouda.

Het crush-lining systeem is een nieuwe ontwikkeling in het microtunneling. Het maakt het mogelijk een oude leiding langs hetzelfde trace door een nieuwe te vervangen. De diameter kan daarbij hetzelfde blijven of zelfs worden vergroot. Met deze machine wordt de oude leiding tot kleine stukjes vermalen en afgevoerd. Bij andere systemen waarbij de buis gekraakt wordt, blijven grotere brokstukken van de oude leiding achter. Die kunnen het aanbrengen van de nieuwe leiding op dezelfde plaats aardig in de weg zitten.

Het nieuwe systeem van Herrenknecht heeft aan de voorkant een geleidekop. Die zit in de oude buis die vervangen moet worden. De boorkop is verbonden met een pneumatische boorhamer. Daarmee is de bestaande buis tot kleine stukjes te malen die goed zijn af te voeren. Het systeem is ontwikkeld voor de AVN-machines uit het programma van Herrenknecht. AVN-machines zijn voor bodems met hoge grondwaterstand en met een natte afvoer van ontgraven materiaal. De AVP-Crush-lining techniek is in 1995 door Herrenknecht in de praktijk beproefd op een project in Hamburg. Het ging om een waterafvoerleiding met een diameter van 300 millimeter, over een lengte van 304 meter ernstig beschadigd door worteldoorgroei en overbelasting. De diameter van de nieuwe leiding is vergroot naar 400 millimeter.

De huisaansluitingsmachine die wordt getoond is ook een nieuwe ontwikkeling. Het gaat om een machine die ondergronds vanuit een centraal punt radiaal meerdere huisaansluitingen voor rioleringsbuizen kan boren. Normalerwijs worden deze aansluitingen vanuit de hoofdriool vanuit een aparte opstelling voor elk huis gemaakt.

Veel projecten

NIBM levert onder meer machines van Herrenknecht, marktleider in tunnelboormachines in Europa. Het Duitse bedrijf maakt machines van zowel kleine als grote diameter, geschikt voor Botlekspoortunnel en Westerscheldetunnel. Bij NIBM vindt men dat inmiddels sprake is van een veelheid van grootschalige tunnelboorprojecten die in Nederland uitgevoerd gaan worden. Ze zien goede mogelijkheden voor afzet van de tunnelboormachines van Herrenknecht voor de Nederlandse omstandigheden.

Doorsnede van de AVP-Crush 400

Reageer op dit artikel