nieuws

Managers

bouwbreed

De manager is in de bouw aan een opmars begonnen. Zo kom je in steeds meer bedrijven de KAMmanager tegen. KAM staat voor Kwaliteit, Arbo en Milieu. Dus niet te verwarren met het aloude gebruiksvoorwerp de kam. Met die kam breng je het kapsel op orde. De KAMmanager brengt op zijn beurt de kwaliteit, de arbo en het milieu binnen de onderneming op orde.

Maar er zijn nog veel meer typen managers. Managers met allerlei voorvoegsels die aangeven wat iemand doet in zijn werk. Wat te denken van de officemanager, de accountmanager, de logistiekmanager en anderen in bedrijven?

Maar wat al die managers bij tijd en wijle klaarstomen is wel eens onduidelijk. Nou is dat ook niet zo verwonderlijk. Het is ook terug te vinden in de definities van managen. Het staat om te beginnen voor leiden en besturen. Maar als ik verder lees bij de definities dan wordt het wat duidelijker. In dat geval staat managen namelijk voor “het klaarspelen en fiksen of voor elkaar boksen”.

Dit laatste vraagt ongetwijfeld om de daarbij behorende karaktereigenschappen voor een ideale manager.

Nu zijn allerlei bedrijven en arbeidsorganisaties in beweging zo lijkt het wel. De verdergaande informatisering van onze samenleving zal er wel iets mee te maken hebben. Die veranderende organisaties van centralisatie naar decentralisatie of juist weer andersom, schakelen deskundigen in. En jawel hoor, wie zien op het bedrijfstoneel verschijnen: de managementadviesbureaus.

Nog niet zo lang geleden las ik in Cobouw dat het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid onderzocht had hoe het zat met de bouwmanagementbureaus. Die bouwmanagementbureaus blijken steeds meer taken over te nemen van de architecten en de aannemers. In het geval van de aannemer gaat het dan vooral om de taken die betrekking hebben op de organisatie, de planning en de begeleiding van het bouwproces.

Hoe het nu verder moet met de aannemer als regisseur op de bouwplaats wordt me niet helemaal duidelijk. En of die klant van het bouwproduct nu beter wordt van al die managers is maar de vraag. De prijs van het product zal met al die adviezen wel omhoog gaan.

En om de relatie met de klant te verbeteren biedt het management opnieuw een oplossing. Het optreden van de kwaliteitsmanager of de customermanager.

De opmars van de KAMmanager in bouwbedrijven heeft in elk geval te maken met de wens om zo snel mogelijk in het bezit te komen van een van die felbegeerde ISOcertificaten.

De KAMmanager, de directie en de medewerkers moeten op weg daarnaar toe vele administratieve procedures doorlopen. In sommige gevallen leidt het zelfs tot een reorganisatie van de betreffende onderneming. Nou verloopt een reorganisatie meestal niet zonder slag of stoot.

Daar horen hanengevechten bij. En bij dat soort figuurlijke gevechten gaat het om de vraag wie het eigenlijk voor het zeggen heeft.

Is het de mooiste haan misschien? Of juist de beste haan? Of toch de haan die het mooiste kukelt voor de directie of de Raad van Commissarissen? Het moet wel een haan zijn die beschikt over managementkwaliteiten en het best onderhouden informele netwerk.

Nou roept zo’n netwerk weer associaties op met de computer. En met zo’n computer kan een manager veel doen. Wat te denken van tijdregistratie of het aantal brieven dat een tekstverwerker aflevert. Daar zijn leuke programmaatjes voor.

Intussen zien we ook managers stuklopen, omdat zij niet beschikken over vaardigheden die juist in het informatiseringstijdperk nodig zijn. Het vermogen om medewerkers te inspireren en te motiveren om kwaliteit te leveren op een arbeidsvriendelijke en vooral niet milieubelastende wijze. Maar met een goed advies zonder bureau kom je vaak al een eind als manager van nu.

Anna Snip

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels