nieuws

Lijn MF minigravers binnenkort afgerond

bouwbreed

Enkele maanden geleden vond in Engeland door Fermec Manchester de langverwachte introductie plaats van de eerste MF minigravers. De presentatie van deze machines vormde de start van een gloednieuwe productie van minigravers in het Verenigd Koninkrijk. In productie zijn thans de modellen MF114, MF115 en MF 128, machines in de gewichtsklasse van 1,5 – 1,6 en 2,8 ton. Zij vormen de voorlopers van een serie van vijf modellen die in de loop van dit jaar op de markt komt.

De door Fermec vervaardigde minigravers worden verkocht onder de merknaam MF Industrial en dit ligt geheel in lijn met de afspraken die in 1992 werden gemaakt toen bij een management-buy-out van MF werd overeengekomen dat de nieuwe Fermec organisatie deze merknaam mocht meenemen.

De graafmachinelijn wordt in de hoofdvestiging van Fermec in Manchester vervaardigd. Maar niet alle werk rond deze machines is daar gedaan. Het ontwerp ontstond op de tekentafels van Kobelco in Japan. Met deze machinefabrikant werd door Fermec tijdens de Bauma in 1995 in Munchen een samenwerkingsovereenkomst ondertekend op het gebied van de productie van minigraafmachines.

Reeds een half jaar na de oprichting van Fermec kon de fabrikant zijn trouw gebleven MF-dealer-organisaties een programma van vier nieuwe graaf-laadcombinaties aanbieden in de klasse van 7,5 en 8 ton. In 1995 werd die gevolgd door een serie schrankladers waarvan de introductie met de modellen MF518 en MF18XP tijdens de Bauma 1995 plaatsvond.

Nieuwe fabriek

Bij de overeenkomst met Kobelco rond de productie van de minigravers waarvoor in Manchester een nieuwe fabriek werd gebouwd, is vastgelegd dat zowel Kobelco als Fermec de minigravers onder eigen label zouden mogen verkopen.

De nieuwe MF114 en MF115 zijn uiterlijk identieke machines. De rupsonderwagen van de MF115 is echter in breedte instelbaar terwijl de MF114 het met een vaste onderwagen doet. De MF115 heeft bovendien, evenals zijn grotere broers, een extra verstelmogelijkheid van de giek, waardoor ten opzichte van de cabine een hoekverdraaiing mogelijk is van 80 graden naar rechts en 45 graden naar links. Dit model kreeg verder ook een duurdere axiale zuigerrijmotor terwijl de MF114 voor de rij-aandrijving beschikt over orbit motoren.

Ook het 2.8 tons minigravermodel MF128 is bij Fermec onlangs van de band gekomen en zal vermoedelijk over twee maanden worden gevolgd door de MF135 een minigraver met een eigen massa van een halve ton en een 3-tons machine die dit programma zal afronden.

Met dit model, de MF130, houdt Fermec deze machinelijn voorlopig voor compleet en bestaan er geen plannen voor nog andere machinemodellen. Niettemin houdt Fermec nog een optie op een 4.5-tons mini zodat wellicht in de toekomst, bij een redelijke marktvraag, een machine van deze gewichtsklasse nog aan het productieprogramma zal worden toegevoegd. De nieuwe assemblagelijn in de Fermec fabriek te Manchester kan zelfs mini’s aan met een massa tot 5.5 ton.

De productieverhouding MF Industrial minigravers – tot mini’s in Kobelco kleuren zal 60-40 bedragen. Als veel belangrijker ziet Fermec evenwel het beschikken over de rechten om de mini’s aan te ke passen aan de vraag van de Europese gebruiker, zonder hiervoor te moeten wachten op gewijzigde modellen uit Japan.

Vrijheid

De Britse fabrikant verkreeg reeds een grote mate van vrijheid bij het zoeken naar leveranciers van onderdelen voor zijn minigravers. In totaal 90% van alle onderdelen is afkomstig uit Europese fabrieken. Zo komen alle motoren van Perkins die ook de motoren bouwt voor de in Japan ontworpen en in Engeland vervaardigde kleine 100-serie.

De enige Japanse machinecomponenten zijn nog de hydraulische bedieningskleppen en de zwenkverbinding centraal onder de bovenwagen.

Fermec hoopt rond 1998 ongeveer 3000 machines per jaar te vervaardigen. Dat komt overeen met een marktaandeel van 7 tot 8% van de Europese markt. Binnen die tijdsperiode denkt men zeker 10 tot 12% van de Britse markt te hebben. Momenteel hebben Kubota en JCB elk 28% van de Britse markt in handen op een goede derde plaats gevolgd door Pel-Job met 18%.

Verreweg de meest populaire machine in het Verenigd Koninkrijk is de 1.5 tons minigraver die hier voor 60% deel uitmaakt van alle verkopen. Het mag duidelijk zijn waarom Fermec juist de MF 114/115 modellen als eerste is gaan vervaardigen. De zwaardere machines spelen in Noord-Europese landen met name, een veel belangrijker rol. Duitsland vormde met 8300 mini’s in 1995 de grootste afzetmarkt gevolgd door Italie met 4560 stuks. Engeland en Frankrijk volgen in dit rijtje met respectievelijk 3600 en 2700 machines.

Volgens afspraak tussen Kobelco en Fermec worden beide Kobelco en MF Fermec machinelijnen op de verschillende Europese markten naast elkaar aangeboden. Ook op de Nederlandse markt worden de MF en Kobelco minigravers via twee onafhankelijke importorganisaties verkocht.

Een bescheiden introductie van de MF 114/115 vond reeds tijdens de TKD plaats door importeur Van der Vrande uit Beek en Donk. “Wanneer de serie compleet is en wij verwachten dat dit eind volgende maand het geval zal zijn hopen we de vijf minigravermodellen officieel op de Nederlandse markt voor te stellen”, aldus directeur Van der Vrande.

Van der Spek Vianen BV die dit jaar de verkooprechten van Kobelco verwierf zal de Europese mini’s voor deze Japanse machinefabrikant in eigen Kobelco jasje hier gaan verkopen.

De minigraver MF115 is identiek aan de MF114. De 100 kg zwaardere machine is echter uitgevoerd op een in breedte, tot 1320 mm, instelbare rupsonderwagen. De MF114 heeft een rupsonderwagen met vaste breedte van 980 mm.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels