nieuws

Lijmen op asfalt snel met mengsilo en verdeelwagen

bouwbreed

Vluchtheuvels en verkeersdruppels worden veelal uitgevoerd met geleidingsbanden langs de randen. Het biedt bij asfaltverhardingen voordelen deze overwegend betonnen banden op de ondergrond te lijmen. Wordt de hechtmortel machinaal gemengd en aangebracht met een speciaal ontwikkelde lijmverdeelwagen dan kan snel worden gewerkt.

Dat is gebleken bij een wegenbouwpo in Zeewolde dat in opdracht van de provincie Flevoland wordt uitgevoerd door wegenbouwbedrijf Bruil Ede. Tot het werk behoort onder meer het aanbrengen van de betonbanden voor een verkeersdruppel. De betonbanden worden geleverd door Van de Bosch Beton Bouwmaterialen in Vriezenveen, die de mortel voor het verlijmen betrekt van handelsonderneming Empol in Den Haag. Machinale verwerking van de gebruikte Poltec hechtmortel heeft voordelen. Dat is in 1994 al gebleken bij een project in Dordrecht voor verlijmen van 4000m1 verkeersgeleidingsbanden op asfalt. De toendertijd gehanteerde machine voor aanbrengen van de mortel heeft echter niet geheel aan de verwachtingen voldaan.

In opdracht van Van den Bosch Beton Bouwmaterialen is door Elbo BV uit Kilder een elektrische menger/voorraadsilo en een lijmverdeelwagen ontwikkeld. Voordeel van deze apparatuur zou zijn een mogelijk te realiseren dagproduktie van 200m1 per dag. Gebruik van de ontwikkelde apparatuur is eenvoudig en de rug van de verwerker wordt niet zwaar belast. De verspreiding van de mortel met de lijmverdeelwagen is zeer gelijkmatig. Verspilling wordt daardoor voorkomen.

Praktijk

In de praktijk blijkt dat met de apparatuur best te werken is. Het gaat snel. Er worden 51 elementen, rechtstand en bochtstukken, geplaatst in ongeveer een uur. In die tijd inbegrepen is het zagen van vier passtukken. De ontwikkelde elektrische menger doet het een tijd uitstekend. In een minuut of drie is een zak hechtmortel met water gemengd. Helaas is de spanning die door het gebruikte aggregaat wordt geleverd niet gelijkmatig genoeg. Bij mengen van een tweede zak treedt een piek in de geleverde spanning op. De toch zwaar gekozen motor van de menger kan die niet aan en gaat stuk. Verder wordt de mortel met de hand gemengd.

De lijmverdeelwagen functioneert wel naar behoren. De wagen wordt gevuld bij de menger/voorraadsilo en verreden naar waar de mortel moet komen. Door openen van een schuif en verrijden wordt een dunne laag mortel op de aanbrandlaag aangebracht. De laag mortel blijkt egaal te zijn zolang de consistentie van de mortel maar goed is. De hoeveelheid water en mengtijd zijn in deze van groot belang.

Plaatsen van de betonnen banden op de laag mortel is eenvoudig. Er moet snel worden gewerkt in verband met de ‘open tijd’ van de mortel. De banden moeten binnen een kwartier zijn geplaatst en uitgelijnd.

Cementgebonden

Handelsmaatschappij Empol is, voor zover R.W. Jaquet van het bedrijf uit Den Haag weet, de enige leverancier van cementgebonden mortels voor het lijmen van betonnen elementen op asfalt. Cementgebonden mortels zijn minder milieubelastend dan tweecomponenten lijmen. Bovendien is heeft cementgebonden mortel een vullend vermogen. Oneffenheden vormen daardoor geen probleem meer. De banden worden in de cementgebonden mortel ‘vol en zat’ geplaatst. Dat betekent dat er geen water onderdoor kan stromen. Maar doorslaggevend voor toepassing van cementgebonden mortels is de prijs in vergelijking met tweecomponenten lijmen.

Voor de wegenbouw is lijmen van banden op asfalt tijdbesparend bij uitvoeren van nieuwe werken. Betonnen banden langs de wegen in nieuwbouwwijken bijvoorbeeld worden nog wel in zand geplaatst. Die moeten er dan eerst staan voordat geasfalteerd kan worden. Worden de banen op asfalt gelijmd dan wordt eerst geasfalteerd en worden daarna de banden geplaatst.

Goedkoper

Betrokkenen bij het lijmen van de betonnen banden in Zeewolde hebben het gevoel dat verlijmen van betonnen banden op asfalt wel eens goedkoper zou ke zijn dan het plaatsen van betonbanden in zand en aanbrengen van asfalt daartussen. Maar het waren in hoofdzaak commerciele mensen die deze mening ventileerden. En die laten doorgaans het achterste van de tong niet zien. Zij denken echter dat er bij wegenbouwers en opdrachtgevers best behoefte is aan een onafhankelijk studie over dit onderwerp.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels