nieuws

Belgisch Limburg houdt vast aan IJzeren Rijn

bouwbreed

In Vlaanderen houdt men voet bij stuk dat de IJzeren Rijn de verbindingslijn moet worden voor Antwerpen naar Duitsland. Plannen die de Brabantlijn die functie moeten geven, vinden geen genade in de ogen van Belgisch-Limburg.

Belgisch-Limburg gaat fors lobbyen bij de Vlaamse deelregering voor de revitalisering van de IJzeren Rijn. Deze in 1879 in gebruik genomen, 174 kilometer lange goederenspoorlijn van Antwerpen naar het Roergebied vormde tot de Tweede Wereldoorlog de economische slagader van Vlaanderen.

In Nederlands-Limburg voert de inmiddels verroeste lijn langs Weert en Roermond naar Monchen-Gladbach. En daar zit hem voor Nederlands-Limburg juist de kneep.

Dat deel van Limburg heeft te weinig economische potentie om dankbaar gebruik te maken van het herstel van de lijn. Daarentegen kan Venlo, dat is uitgeroepen tot logistiek knooppunt, dat wel. En daar gaat de Brabantlijn langs. Bovendien gaat de IJzeren Rijn dwars door het 16 hectare grote natuurgebied de Meinweg.

Voor aansluiting op de Brabantlijn moet overigens wel een spoorlijn worden aangelegd van Turnhout naar Eindhoven.

Hsl

Tijdens de onderhandelingen met Vlaanderen over het trace van de hoge snelheidslijn (hsl) is de Vlaamse premier Van den Brande akkoord gegaan met het voor Belgie ongunstige trace langs de E19 van Breda naar Antwerpen. Vlaanderen had liever het zogenoemde haventrace gezien naar Roosendaal.

Als wisselgeld is volgens de Vlamingen Nederland akkoord gegaan met de IJzeren Rijn. De doorbraak in de hsl-discussie, noemde Van den Brande dat vorige maand. Minister Jorritsma ontkent daarentegen dat een dergelijke koppeling er is.

Voor Nederlands-Limburg is het niet meer dan logisch dat de Brabantlijn gebruikt gaat worden als alternatief voor de IJzeren Rijn. Het provinciaal bestuur wijst erop dat er al druk wordt gewerkt aan een gedeeltelijke spoorverdubbeling van de Brabantlijn. Limburg en de Duitse deelstaat Rijnland-Westfalen dringen daarnaast aan op een snelle uitbouw van een zuidelijke vertakking van de Betuwelijn Nijmegen-Venlo-Keulen. Daartoe wordt al een studie verricht naar de verbetering van de verbinding tussen Venlo en Keulen. Daarbij speelt de Noordelijke IJzeren Rijn, de Brabantlijn dus, eveneens een rol.

De komende jaren zullen Nederland en Belgie elkaar dus niet alleen tegenkomen op het voetbalveld in de aanloop naar de Wereldkampioenschappen, maar ook in de lobbycircuits waar over de infrastructuur in Europa wordt gesproken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels