nieuws

Zoab biedt uitkomst bij scheurtjes Wijkertunnel

bouwbreed

Bij de toeritten van de Wijkertunnel is over een afstand van 60m het dichte asfaltbeton (dab) van de onderlaag van de wegverharding vervangen door zeer open asfaltbeton (zoab). Dat is gedaan om de opbouw van dampspanning onder het asfalt door verdampend vocht uit scheurtjes in het beton te voorkomen.

Dit blijkt uit een toelichting van poleider De Leeuw van Tunnel Engineering Consultants (TEC) uit Veenendaal. Dit bureau heeft het ingenieurswerk voor het tunnelbestek gedaan en treedt bij de realisatie op als directievoerder.

In het beton van de hooggelegen, open toeritmoten zijn scheurtjes ontstaan. Die zijn met het blote oog niet te zien. Er is geen sprake van lekken, het gaat meer om “zweten van minimale scheurtjes”. ’s Ochtends wordt de plaats van een scheur gemarkeerd door een vochtig lijntje. Voor de hoeveelheid water die door de scheurtjes komt moet niet aan kubieke meters gedacht worden. Het gaat volgens De Leeuw eerder om “kopjes thee”. Als direct op dit beton het dicht asfaltbeton (dab) van de onderlaag van de wegconstructie zou zijn aangebracht zou plaatselijk de druk hoog ke oplopen. Daardoor ke scheuren in de bovenliggende asfaltlagen ontstaan.

De wapening in de betonnen vloeren van de toeritmoten is volgens de geldende rekenregels uitgevoerd. Als scheurvorming verwacht wordt tot een grootte van 0,2 mm dan moet worden gewapend. Die werden niet verwacht. Bij de hooggelegen betonnen moten van de toeritten aan weerszijden van de tunnel zijn toch scheurtjes opgetreden. Bij de hoge moten is het buigend moment in de vloer gering. Er zit dus al weinig wapening in. “Dan krijg je eerder krimpscheuren”, aldus De Leeuw. Scheurvorming in vloeren van tunnels is een bekend verschijnsel. Veelal is dat met injecteren op te lossen. Maar te kleine scheuren zijn slecht te dichten.

Zekere voor onzekere

Na overleg van Rijkswaterstaat en TEC is besloten het zekere voor het onzekere te nemen en de onderlaag van de wegconstructie in zeer open asfaltbeton uit te voeren. Dan ontstaat geen opbouw van dampspanning onder het asfalt van het wegdek. De normale constructie van het wegdek in de toeritten bestaat uit: een onderlaag dab, een secundaire laag dab en een deklaag van zoab.

Rijkswaterstaat heeft ervaring met deze oplossing. Bij de Zeeburgertunnel is ook zoab in de onderlaag op het beton toegepast. Daar was het probleem echter van een geheel andere orde. Daar ging het om drainerend zoab, terwijl het bij de Wijkertunnel dus gaat om voorkomen van drukopbouw van verdampend water.

Wijkertunnel

De Wijkertunnel bij Velsen Zuid heeft een lengte van 1390 m en twee tunnelbuizen van elk 13 m breedte. Elke buis heeft twee rijstroken en een vluchtstrook. Het gesloten gedeelte van de tunnel is opgebouwd uit: zes tunnelelementen die zijn afgezonken, twee overgangsgedeelten van drie gesloten betonnen tunnelmoten en twee open toeritten bestaande uit vijf open betonnen toeritmoten met daarachter een open gedeelte dat is voorzien van een

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels