nieuws

Werklust komt ook met zwenkladers op de markt

bouwbreed

De Nederlandse wiellader fabrikant Werklust BV uit Apeldoorn zal tijdens de Technische Kontaktdagen naast de bekende gelede wiellader modellen ook een tweetal zwenkladers demonstreren. Insiders zullen begrijpen dat de zwenkladers geen eigen ontwikkelingen zijn. De introductie van deze machines houdt verband met de importrechten die Werklust verwierf van het Paus wielladerprogramma, dat aan de onderzijde goed aansluit op de eigen laadschoppenlijn.

Met de toevoeging van de Paus machines aan het eigen programma van drie zware knikladers brengt Werklust een programma laadschoppen op de markt in de gewichtsklasse van 5,5 tot 5,8 ton. Het zwaarste model uit de Paus range, de zwenklader RL 1252 SL, sluit met zijn eigen massa van 9000 kg uitstekend aan op de Werklust kniklader model WG 18 B, die ruim 10.200 kg weegt.

Het is deze laadschop die Werklust op de TKD als WG18C zal introduceren in een uitvoering speciaal voor de agrarische sector. Daartoe is de machine uitgerust met het z.g. Sensomatic (Load Sensing) systeem, waarmee de machinist door bediening van de hydrauliekhandel nauwkeurig de verschillende aanbouwwerktuigen kan dirigeren. Het nieuwe model onderscheidt zich door een hoge bodemvrijheid. Deze is verkregen door de onderste kniklagering van het gelede frame boven de tussenassen te plaatsen. De hoogte tussen grondniveau en onderste machinepunt bedraagt 50 cm en wordt bepaald door de differentielen.

De WG18 C heeft een wielbasis van 2,50 m. Bij een stuurhoek van 40 gr. wordt daarmee een draaicirkel over de banden verkregen van 4.65 meter. Door toepassing van een Cummins dieselmotor beschikt deze kniklader thans over een motorvermogen van 142 pk, ruim 10% meer ten opzichte van de B-uitvoering. Met een machinegewicht van 10.700 kg heeft dit nieuwe shovelmodel een zeer gunstige pk/gewicht-verhouding. Deze krachtbron draagt met zijn geringe geluidemissie van 72 dB(A) voor een belangrijk deel bij aan het bedieningscomfort. Ook een lascompensator, een dempingsysteem tegen het opveren van de machine tijdens het rijden over terrein, draagt daar aan bij. Het versnellen naar de maximum snelheid van 40 km/h is door de zelfschakelende ZF full-powershift tranmissie automatisch te regelen. De nieuwe C-uitvoering heeft een standaard bakinhoud van 1700 – 2200 liter en gaat in het programma de plaats van de WG18B innemen.

Naast de zwaarste Werklust kniklader type WG 45C, die een massa heeft van een kleine 16 ton, brengt Werklust nog van het merk Paus vier kleinere laadschoppen naar Wezep. De modellen zijn de RL 652 in kniklader- en zwenklader-uitvoering, alsmede de kniklader RL 852 en zwenklader RL 1252 SL.

De Paus RL 652 heeft in beide uitvoeringen dezelfde aandrijfmotor, een Deutz diesel van 42,3 kW/58 pk. De zwenklader-versie is met een eigen massa van 5950 kg evenwel 1250 kg zwaarder. De bakinhoud ligt bij beide machines rond de 8m3 – 9m3. De RL 1252 SL zwenklader die evenals zijn kleinere broer is uitgerust met hydraulische snelwisselinrichting, ROPS/FOPS veiligheidscabine, parallelkinematik en planetaire assen met zelfwerkende sperdifferentielen, heeft een 93 kW/126 pk dieselmotor van Deutz en een massa van 9000 kg. Naast dit machinenieuws informeert Werklust tijdens de TKD over multifunctionele ergo II bedieningshandel. Dit besturingselement is te monteren in alle Werklust knikladermodellen. In deze handel is de bediening van alle machinefuncties ondergebracht, waaronder rijrichting vooruit/achteruit, keuze van rijsnelheid en automatische elektro-hydraulische transmissie schakeling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels