nieuws

Volvo toont unieke demonstratietruck met ‘powertronic’

bouwbreed

Volvo zal tijdens de TKD nadrukkelijk aanwezig zijn met zijn FL12 Powertronic demonstratietruck. In deze truck zit o.a. een speciaal voor het bouwtransport ontwikkelde elektronisch geregelde volautomatische transmissie met powershift. Een systeem dat ervoor zorgt dat de truck tractie behoudt wanneer er geschakeld wordt.

Voor de sector bouwvervoer heeft Volvo zijn serie FL. De top van deze serie wordt gevormd door de FL12 en de FL10. Deze laatste truck is voorzien van een nieuwe generatie motoren, de D10 motoren met vermogens van 235 kW en 265 kW (320 en 360 pk).

Beide modellen zijn bij uitstek geschikt voor het het zware bouwtransport. De FL12 combineert de ergonomie van de FL-serie met de D12A motor, die leverbaar is in de vermogens 279 kW of 309 kW (380 en 420 pk). Het koppel is respectievelijk 1700 en 1850 Nm. De motor is uitgerust met een bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder en een elektronisch geregelde brandstofinspuiting door middel van pompverstuivers.

De FL10 en de FL12 ke geleverd worden in een 4 x 2, 6 x 2, 6 x 4 of 8 x 4 configuratie. Op de 6 x 4 en 8 x 4 worden standaard assen met naafreductie geleverd. Er zijn zes verschillende tandemstellen: 6 x 2 met paraboolvering en sleepas met hydraulische lift en aslast 18 of 21 ton; 6 x 2 met luchtvering in vele combinatiemogelijkheden en enkele montage op de sleepas; 6 x 4 T-Ride welke leverbaar is twee uitvoeringen.

Powertronic

Het Volvo Powertronic transmissie-systeem zorgt ervoor dat er geschakeld kan worden zonder de kracht te onderbreken. Hierdoor behouden de aangedreven wielen ook tijdens het schakelen hun tractie. Omgekeerd werkt het systeem ook. Als de in de Powertronic ingebouwde retarder wordt gebruikt, blijft deze werken, ook als er wordt teruggeschakeld.

Dankzij de koppelomvormer kan er zowel op vlak terrein als op een helling schokvrij worden weggereden, terwijl door het behoud van tractie de kans op vastlopen geminimaliseerd worden. Tot slot kan de Powertronic worden uitgerust met een koppelingsonafhankelijke PTO, die rechtstreeks door de motor wordt aangedreven en wordt ingeschakeld met behulp van een hydraulisch bediende plaatkoppeling.

Cabine

Ook als bouwvoertuig heeft de FL-cabine, die voldoet aan de Zweedse veiligheidsnormen, zijn gemakkelijke instap behouden. Bij mogelijke aanrijdingen wordt de chauffeur goed beschermd door toepassing van een letselvoorkomend en energie-absorberend interieur. Een driepunts-veiligheidsgordel is uiteraard standaard. De cabine wordt verder gekenmerkt door een goede zitpositie, een goed en veilig zicht rondom en een laag geluidsniveau. Alle functies zijn gemakkelijk bereikbaar en eenvoudig te bedienen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels