nieuws

Nieuwe Lekbrug wordt niet op bommen gefundeerd

bouwbreed

Een gedeelte van de waterbodem van de Lek bij Vianen wordt momenteel centimeter voor centimeter onderzocht. Gekeken wordt naar bommen uit de Tweede Wereldoorlog, die zouden ke exploderen wanneer, later dit jaar, de funderingen voor de Nieuwe Lekbrug worden gestort. “Zo’n klus brengt altijd wat extra risico’s met zich mee.”

Projectleider De Goeij van Van den Herik uit Sliedrecht staat bij het ponton dat lig aangemeerd naast de oude brug over de Lek, waarop dagelijks een groot aantal automobilisten in de file staat. De nieuwe brug moet het verkeer op de belangrijke verkeersader A2 weer de nodige ruimte geven. Voordat deze brug gebouwd kan worden moet eerst, op de plaats waar de funderingen zijn voorzien, minutieus onderzoek worden verricht naar explosief materiaal dat na Duitse bombardementen in de Tweede Wereldoorlog in de rivier terechtkwam. “Wanneer we zo’n duizendponder vinden, zullen we haar ook weg moeten halen. Anders zouden we bij het storten van de funderingen grote problemen krijgen. De kans dat zo’n bom – ook wanneer ze al zo’n vijftig jaar op de waterbodem ligt – afgaat is niet ondenkbaar. We moeten daarom het zekere voor het onzekere nemen”, aldus De Goeij.

Het afspeuren van de rivierbodem gebeurt met behulp van de modernste techniek. Toch neemt het speurwerk over een oppervlakte van 2500 vierkante meter zo’n twaalf weken in beslag. De Goeij: “Eerst is er door de Explosieven Opruimingsdienst (EOD) historisch onderzoek gedaan aan de hand van luchtfoto’s en ander archiefmateriaal. Zo is bekeken hoe de oude Lekbrug precies gebombardeerd is (het middendeel lag er na de oorlog uit) en op welke locaties explosief materiaal is te verwachten. Op die manier hebben we bijvoorbeeld de aanvliegroute van de Duitsers ke achterhalen. Dat levert al weer een hoop gegevens op.”

Risico’s

Na een eerste oppervlakte-detectie is Van den Herik onlangs begonnen met de diepte-detectie. Met onderlinge afstanden van ongeveer twee meter worden er holle pvc-buizen in de waterbodem geboord. De verfijnde meetapparatuur van de EOD wordt in de buis gebracht, die vervolgens enkele meters van de omtrek afzoekt. Zo weet men dat het veilig is een volgende buis te boren en kan ook hier het instrumentarium worden ingebracht. Op deze wijze wordt de bodem meter voor meter afgespeurd.

De Goeij: “We weten vrijwel zeker dat we hier explosieven tegen zullen komen. Op het moment dat de detectoren van de EOD dat aangeven, moeten we onmiddellijk stoppen.”

De echte risico’s komen volgens hem om de hoek kijken bij het blootgraven van de poielen. “Dat is toch altijd even spannend. Uiteraard nemen we wel de nodige voorzorgsmaatregelen. De chauffeur van de graafmachine zit bijvoorbeeld in een beveiligde cabine. Daarnaast worden we secuur begeleid door de EOD”.

Onder toezicht van de EOD boort de aannemer pvc-buizen in de waterbodem van de Lek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels