nieuws

Hogere snelheden, meer service en in ruim drie uur naar Parijs

bouwbreed

Er is veel belangstelling voor de Thalys, de eerste hoge-snelheidstrein die 2 juni jl. tussen Amsterdam en de Franse hoofdstad is gaan rijden. Sinds begin april met de boekingen werd begonnen, zijn 12.000 plaatsen gereserveerd. Dat zijn veertig volle treinen. Vorig jaar vervoerden de spoorwegen ongeveer een half miljoen reizigers tussen Nederland en Frankrijk. Met de nieuwe trein, die aanzienlijk sneller is en een betere service biedt, moeten dat er volgend jaar 700.000 zijn.

In Nederland zal de Thalys komende van Amsterdam CS alleen stoppen in Schiphol, Den Haag HS en Rotterdam CS, dus niet in Roosendaal. In de toekomst wordt ook voor binnenlandse reizigers de trein interessant, maar pas als er gebruik wordt gemaakt van een nieuw spoornet zal de tijdwinst aanzienlijk worden: Amsterdam-Rotterdam wordt dan 35 minuten, Rotterdam-Schiphol 19 minuten, bovendien zullen de NS elk half uur een snelle binnenlandse shuttle tussen Amsterdam en Breda laten rijden. Een reisje Breda-Amsterdam gaat dan nog maar 59 minuten duren tegen bijna een uur en drie kwartier nu. Voorts gaat in 2003 een snelle trein Arnhem – Nijmegen – Den Bosch – Tilburg – Breda – Antwerpen – Brussel rijden. Breda komt op een knooppunt van snelle verbindingen te liggen.

In 2005 zullen volgens de prognoses 6,6 miljoen internationale reizigers per Thalys van en naar Nederland komen. In dat zelfde jaar worden bovendien 8 miljoen binnenlandse reizigers over de hogesnelheidslijn vervoerd.

Met de komst van de hogesnelheidstrein (hst) krijgt het reizen per trein een nieuwe impuls. Al sinds 1981 worden deze treinen met veel succes en rendabel ingezet op de 425 km lange verbinding tussen Parijs en Lyon (nu nog maar 2 uur!) en inmiddels op vele andere trajecten. Uiteindelijk moeten tussen alle belangrijke Europese centra hst’s gaan rijden.

Feitelijk loopt ons land wat achter bij de realisatie van dit nieuwe type treinen. In een land als Frankrijk wordt al aan een nieuwe, derde (!) generatie treinen gewerkt. Het comfort van de TGV (Train a Grande Vitesse)-Atlantique is al sterk verbeterd door bijvoorbeeld de toepassing van luchtgeveerde draaistellen. Deze tweede generatie heeft ook vergaderafdelingen aan boord, pc’s, fax, telefoons, een eigen bar en dergelijke. Bij de al in de startblokken staande derde generatie TGV’s gaat het om een dubbeldekker-versie die 512 reizigers kan vervoeren.

Vier spoorwegmaatschappijen uit vier landen hebben inmiddels hun krachten gebundeld in een gloednieuwe internationale vervoersmogelijkheid: een hst tussen Parijs en Amsterdam, Brussel en Keulen.

Thalys zal tussen nu en het jaar 2003 naar verwachting een steeds groter aantal toeristen en zakenmensen snel en betaalbaar vervoeren. Sinds de eerste TGV in 1982 van start ging, hebben ook Duitsland, Italie, Spanje en Zweden hogesnelheidsverbindingen aangelegd. Daarbij heeft Duitsland ook nog de al ‘Fluisterende Pijl’ genoemde zwevende magneettrein die geen wielen heeft! In 2005 zou deze pijl met 420 km/uur tussen Berlijn en Hamburg heen en weer fluisteren…

De komende jaren zullen de reistijden dus aanzienlijk afnemen. De eerste grote reistijdwinst wordt dit jaar al geboekt wanneer in Antoing, bij de Belgisch-Franse grens, een aansluiting gereed komt tussen de hsl in Frankrijk en het eerste stukje van zo’n lijn in Belgie. De reistijd tussen Parijs en Brussel zal daardoor met 22 minuten worden teruggebracht tot 2 uur en 6 minuten.

De vier Thalys-treinen die de traditionele treinen tussen Parijs en Amsterdam hebben vervangen, rijden tussen Amsterdam en de Frans-Belgische grens over de klassieke lijn. De totale reistijd op deze route vermindert daardoor al van gemiddeld zes uur tot 4 uur en 45 minuten, toch al een tijdwinst van zo’n vijf kwartier! Ook de prijzen zijn lager dan ooit; er is al een retour te koop voor f. 132.

Als in juni 1998 ook de hogesnelheidslijn tussen Antoing en Brussel in gebruik wordt genomen, neemt de reistijd Parijs-Brussel-Keulen en Amsterdam verder drastisch af. De reistijd Parijs-Amsterdam wordt dan verkleind tot 4 uur 15 minuten; weer een half uur korter! Het aantal rechtstreekse ritten Parijs-Amsterdam wordt opgevoerd van vier tot zeven per dag.

In het jaar 2000 zullen tien miljoen reizigers van het totale PBKA-net gebruik maken. Vanaf 2003 – inmiddels een cruciaal jaar in de ‘treinenwereld’ – moeten alle grote steden in Noordwest-Europa onderling verbonden zijn door een hogesnelheidsnet. Daarop ke dan snelheden tot 300 kilometer per uur worden bereikt, toch weer 30 km sneller dan aanvankelijk op de eerste TGV-lijn Parijs-Lyon werd gehaald.

Op de lijn naar het oosten des lands moet nog wat langer worden gewacht. In 2003 moet de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Utrecht klaar zijn. Drie jaar later wordt het spoor doorgetrokken naar Arnhem. Op dat traject moeten snelheden tot 300 kilometer per uur gehaald ke worden. Het duurt echter nog tot 2013 voordat de snelle verbinding met Keulen klaar is. Maar de reis van Amsterdam centrum naar Keulen centrum kost dan nog maar 10 uur.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels