nieuws

Gemeente Best krijgt toch een spoortunnel

bouwbreed

Na vijf jaar onderhandelen zijn de Nederlandse Spoorwegen en de gemeente Best het eens geworden. De Brabantse gemeente krijgt toch een spoortunnel. Kosten: f. 320 miljoen. Binnenkort zal de (Europese) aanbesteding plaatsvinden.

De inwoners van het dorpje aan de A2 hebben er hard voor geknokt. Vanaf het moment dat bekend werd dat de Nederlandse Spoorwegen, in het kader van Rail 21, de spoorverbinding tussen Eindhoven en Boxtel wilde verdubbelen kwam de bevolking in het geweer.

Best wordt nu al doorsneden door het spoor en heeft flinke overlast van de A2. Een spoorverdubbeling, die een stevige toename van het treinverkeer met zich meebrengt en waardoor een groot aantal woningen het veld zou moeten ruimen, werd de bevolking te gortig.

De NS wilde niet meer dan f. 250 miljoen voor Best uittrekken. Hiervoor zou een verhoogd spoor gerealiseerd ke worden. Best wilde echter van meet af aan een verdiepte ligging, om de overlast te beperken en het landschap te sparen.

Het verschil van f. 70 miljoen leek aanvankelijk niet te overbruggen, maar inmiddels is er een oplossing gevonden. Het Rijk blijkt bereid f. 35 miljoen op tafel te leggen. De gemeente zelf legt, samen met de provincie en het Regionale Financieringsschap Eindhoven, de andere helft bij.

Vertraging inhalen

De bouw van de tunnel zal in april volgend ke beginnen. Volgens de huidige plannen zou het kunstwerk in 2003 klaar zijn, maar de NS hoopt de opgelopen procedurele vertraging in te ke halen door in zee te gaan met een aannemer die het sneller kan. Om die reden nodigt NS Railinfrabeheer, na de openbare aanbesteding, vijf aannemerscombinaties uit om een alternatief bouwplan te bedenken. Een geboorde tunnel hoort volgens een NS-woordvoerder ook nog tot de mogelijkheden.

Inmiddels vordert de spoorverdubbeling tussen Boxtel en Liempde. In mei 1998 moeten de vier sporen, het omgebouwde emplacement, een vrije kruising en vijf onderdoorgangen op dat traject ‘in dienst gaan’, aldus de NS.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels