nieuws

Wijnhandel moet inspelen op groei eenpersoonshuishoudens

bouwbreed

De laatste halve eeuw is het wijnpatroon in ons land – en hier niet alleen – drastisch veranderd. De traditionele wijnhandelaar, degene die zijn afnemers goed kende en regelmatig bezocht, bestaat niet meer, althans niet in zijn vroegere vorm. Sommige grote namen (zoals Vollaers Mandos, Lefebure) zijn verdwenen, anderen zijn gebleven en gegroeid (zoals Verlinden, De Bruijn, Sauter), nog weer anderen (Boelen, Oud, Kerstens, Koopmans en Bruinier) zijn met enig behoud van zelfstandigheid in een veel groter geheel opgegaan.

Er wordt nu veel meer wijn verkocht dan toen, maar de stroom loopt door andere kanalen. Het leeuwendeel wordt verhandeld door de vroegere kruidenier, die tegenwoordig levensmiddelenhandel heet. Albert Heijn speelt in ons land de leidende (wijn)rol met zijn supermarkten, Gall en Gall en Vrienden van de Goede Wijn. De traditionele (‘gesloten’) wijnhandel heeft terrein verloren aan vooral de supermarkt.

Wat is er op dat gebied in de naaste toekomst te verwachten? Daarover sprak Dick Onrust tijdens de jaarlijkse presentatie van De Waal en Zey, agenten makelaars en taxateurs in wijn onder het motto ‘de momentconsument’. Onrust was als marketingdeskundige lange tijd als onderdirecteur in dienst bij Albert Heijn en heeft nu zijn eigen consultancy. Hij maakte zijn kanttekeningen bij ‘de levensmiddelenhandel’, immers zijn specialiteit, maar de bewegingen van die markt zijn toepasbaar op de nauw verwante wijnhandel.

In de ontwikkeling van de marktaandelen van winkeltypen in het voedingssegment zijn de laatste tien jaar de lijnen duidelijk geworden: de levensmiddelenbedrijven hebben hun eerste positie verder versterkt, de slijterijen winnen, veel lager in de rangorde, weer terrein. (Zie onderstaande statistiek.)

Merkwaardigerwijze nam het totaal aan wijnbestedingen in het geheel van de kruidenierswaren weer af. In 1986 was het 10,1%, in 1989 10,2% en in 1993 9,8%.

Het aantal huishoudens groeit met 13%: van 5,5 miljoen in 1995 tot naar verwachting 6,5 miljoen in 2010. Daarvan waren er in 1995 2 miljoen alleenstaanden en dat zullen er, alweer volgens de prognose, in 2010 2,6 miljoen zijn, een stijging van 30%. De kleinere verpakkingen – in de wijn te vertalen door halve flesjes – zullen dus wel terrein winnen, conserveersystemen evenzeer.

De wens tot kostenverlaging en verhoging van de klantenservice zal leiden tot ‘keten-integratie’, vrijwillige samenwerking tussen handelspartners en leveranciers. Door betere afstemming van logistieke processen zal er minder op voorraad behoeven te zijn, terwijl de constante aanwezigheid van het assortiment niet tot ‘neen-verkoop’ zal leiden.

De grote supermarkten blijven de eerste viool spelen en versterken hun positie; de buurtwinkel en de betere speciaalzaken blijven, de ‘sfeersupermarkten’ bieden comfort en gezelligheid, er komen professionele, harde discounters bij, en horeca en detailhandel worden vermengd. De oudere huishoudens zijn met hun 42% de belangrijkste klanten en de winkeltrouw neemt verder af. Een turbulente, maar geenszins hopeloze toekomst derhalve.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels