nieuws

Iran heropent ‘zijderoute’ per spoor

bouwbreed

Iran heeft vorige week maandag in aanwezigheid van talloze staatshoofden uit de buurlanden een laatste stuk spoorlijn dat de oude ‘zijderoute’ van Istanbul naar Peking uit de tijd van Marco Polo doet herleven, maar dan per spoor.

Een trein vertrok de vrijdag daarvoor vanuit de Iraanse stad Mashhad over een nieuwe verbinding van 165 kilometer naar Sarrakhs aan de grens met Turkmenistan met aan boord diverse Iraanse ministers en parlementariers. Vorige week maandag is de lijn officieel opengegaan. Dat gebeurde in Sarrakhs in aanwezigheid van de Turkse president Demirel, de Pakistaanse president Farouq Ahmed Leghari, de Afghaanse president Burhanuddin Rabbani, de president van Azerbeidzjan Gueidar Alijev en de Georgische president Sjevardnadze. Ook aanwezig waren de leiders van Turkmenistan, Kazachstan, Kirgistan, Oezbekistan en Tadzjikistan.

Sarrakhs, dat tot ‘vrijhandelszone’ is uitgeroepen, beschikt sinds twee weken over een internationale luchthaven en een hotel met 320 kamers.

De nieuwe spoorlijn geeft het Iraanse spoorwegnet aansluiting op het net van de Centraal-Aziatische republieken, dat stamt uit de tijd van de Sovjetunie. Via dit net is een verbinding mogelijk met Peking. Vandaar dat de Chinese premier Li Peng het al “de Zijderoute van de 21ste eeuw” noemde. Via Mashhad en Teheran, staat de lijn in verbinding met het Turkse Istanbul aan de Middellandse Zee en de grootste Iraanse havenstad aan de Perzische Golf, Bandar Abbas.

Door het nieuwe traject Mashhad-Sarrakhs kan, volgens experts, de uitwisseling van goederen tussen de Centraal-Aziatische republieken en het Midden-Oosten met een week worden verkort. De capaciteit van de lijn is echter nog maar beperkt, om dat zij voor het grootste deel over een spoor voert. Ook bestaat het probleem van de afwijkende spoorbreedte in de ex-Sovjetunie (152 cm in plaats van 142 cm in Iran en elders) waardoor overladen of de contructie van speciale wagons nodig is. Volgens experts is de onmiddellijke commerciele bertekenis van de lijn daarom gering. “Als de nodige investeringen worden gedaan, ke de baten ervan voor Iran en de regio echter enorm zijn”, aldus een Europese deskundige.

Iran rekent kennelijk op een grote toekomst voor de lijn. Het heeft in de afgelopen tien jaar ongeveer een miljard dollar in de nieuwe verbinding geinvesteerd en is nu begonnen de bestaande enkele spoorlijn te gaan verdubbelen. Dit werk kan tien tot twintig jaar vergen. Ook een nieuwe lijn staat op het programa, die Mashhad rechstreek met Bandar Abbas verbindt. Dit traject, dat Teheran links laat liggen, gaat rechtstreeks door de Dasht-e-Lut woestijn en zal 900 kilometer korter zijn dan de huidige verbinding.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels