nieuws

Spaanse Luna kranen op Nederlandse bodem

bouwbreed

Volgende maand zal de Nederlandse kranenmarkt ke kennis maken met de eerste in ons land geimporteerde kraanmodellen uit het leveringsprogramma van de Spaanse producent Talleres Luna SA, in Huesca. Verantwoordelijk voor dit kranennieuws is Industrie- en Transporttechniek BV uit Breukelen die met de introductie van de AT kranen type 35/30 en 50/34 een start maakt met de import van dit gerenommeerde Spaanse machinemerk.

De beide Luna kraanmodellen komen medio deze maand naar Nederland en zijn vanaf die tijd bij de importeur in Breukelen te zien. “Maar”, zo zegt directeur R.W. Kwant, van Industrie- en Transporttechniek BV, “een eerste echte presentatie van deze Luna machines houden we voor de komende Technische Kontaktdagen gereserveerd.” Het is duidelijk dat de Breukelse importeur verheugd is met de verkooprechten van de Spaanse machines. Met de overname van Krupp Mobilkrane, Wilhelmshaven door de Amerikaanse kranenbouwer Grove, moest Industrie- en Transporttechniek immers eind vorig jaar het vele jaren gevoerde Duitse kranenmerk dat de naam Grove kreeg opgespeld, noodgedwongen afstaan.

Niet eerder kwam de naam Luna in het Nederlandse kranenwereldje voor. In de jaren zeventig toen nagenoeg alle producenten van hydraulische telescoop- en mobiele kranen in ons land waren vertegenwoordigd, werd de Spaanse producent op de lijst van 35 fabrikanten niet genoemd.

Export

Talleres Luna SA, in 1961 opgericht, maakte eerst in 1973 een begin met de export en die concentreerde zich voornamelijk op Latijns Amerikaanse landen in Midden en Zuid-Amerika. Later werden ook markten gevonden in Oost-Europa het Midden- en Verre Oosten en verschillende landen in Noord- en Zuid-Afrika. Momenteel vindt 50% van de totale Luna kranenproduktie zijn weg naar deze markten.

De West-Europese markt is, op incidentele verkopen naar Duitsland en Frankrijk na, tot nu een bijna onontgonnen gebied gebleven. Opmerkelijk, want al vanaf de begin jaren tachtig behoort Luna tot de grote producenten van hydraulische auto-, mobiele- en terreinkranen die op de Internationale Bouwmachinebeurs Bauma in Munchen te vinden zijn.

Ook het gevoerde programma is niet van een zodanig bescheiden karakter dat dit gemakkelijk onder het internationale geweld op de achtergrond zou ke geraken. Luna vervaardigt in alle categorieen specifieke kraanmodellen, geheel toegesneden naar de vraag van de verschillende markten. Verdeeld over een drietal fabrieken op een steenworp van elkaar gelegen op een 150.000 m2 groot bedrijfsterrein, worden ca. 30 verschillende kranen gebouwd waaronder truck-opbouwkranen, hydraulische autokranen, industriekranen, AT-, mobiele-, ruwterrein- en autokranen met vakwerkgiek alsmede telescoopkranen op rupsonderstel. Daarnaast produceert Luna voor het Spaanse leger ook een militaire lijn bestaande uit drie mobiele kranen in de klasse 8, 12 en 30 ton hijsvermogen.

AT-kranen

Rekening houdend met de vraag vanuit de Nederlandse kranenmarkt gaat Industrie- en Transporttechniek b.v. zijn verkoopactiviteiten vooreerst concentreren op de Luna All-Terrain (AT) kranen. Uit het uit zes modellen bestaande programma koos de importeur een vijftal typen, waarvan wordt gemeend dat die het best op de vraag van de kraangebruiker aansluiten.

Genoemd worden de modellen AT-25/22, -35/30, -50/34, -80/41 en 120/47. Bij Luna valt uit de cijfercombinatie in de type-aanduiding af te lezen, het hijsvermogen en de haakhoogte van de hoofdgiek. De eerste representanten uit deze machinelijn die deze maand naar ons land worden gehaald zijn de Luna AT 35/30 en AT 50/34; kranen met een maximaal hijsvermogen van respectievelijk 35 ton en 50 ton.

Als krachtbron voor zijn AT-kranen koos Luna Mercedes dieselmotoren.

Zo vinden we in de kraanonderwagen van de AT-35/30 een MB dieselmotor van het type OM366 LA die bij 2600 omw/min een vermogen levert van 177 kW/240 pk. Via een ZF fullpowershift transmissie met koppelomvormer wordt dit vermogen over 6 schakelstanden vooruit en 3 achteruit overgebracht op beide assen.

In de hoogste versnelling komt de machine tot een rijsnelheid van maximaal 70 km/uur. Aanpassing aan de marktwensen is bij Luna een normale zaak. In plaats van de standaard 14.00 R 25 banden, wordt de -35/30 daarom voor de Nederlandse gebruiker standaard gezet op 20.5 R 25 banden. Daarmee komt deze All-Terrain kraan op onze bodem beter uit de voeten.

De vierdelige hoofdgiek komt in uitgeschoven positie tot een grootste haakhoogte van 29,2 meter. Bij gebruik van een vakwerk opzetgiek wordt deze hijswaarde verlegd naar maximaal 44,2 meter. Met 4,3 ton contragewicht is de kraan bij deze gieklengte in staat op 16 meter nog lasten tot 1,2 ton te verplaatsen. Het hydraulisch vermogen voor alle kraanfuncties wordt eveneens geleverd door de motor van de onderwagen via een regelbare hydropomp en door middel van koppelomvormer aangebouwde drievoudige hydrauliekpomp.

Anders is dit bij de 50 tons Luna AT-50/34. Hoewel hij standaard wordt geleverd met een enkele motor komt deze machine standaard met twee, dat wil zeggen een in de onder- en een in de bovenwagen naar ons land. Het 3-assig chassis wordt aangedreven door een 243 kW/330 pk sterke MB dieselmotor en die zijn vermogen overdraagt op alle drie de assen die tevens stuurbaar zijn uitgevoerd. Met zes versnellingen bereikt de 50/34 over de weg een rijsnelheid van ten hoogste 65 km/h.

In de bovenwagen ligt een MB diesel OM366A waarvan het vermogen van122 kW/165 pk. hydraulisch wordt omgezet in een maximaal hijsvermogen van 50 ton bij een gieklengte van 10 en een sprei van 3 meter. Bij volle lengte van de hoofdgiek komt de kraan tot een haakhoogte van 32,9 meter terwijl bij toepassing van een extra opzetgiek deze hijshoogte wordt verlegd naar 50,77 meter. Bij een dergelijke mastlengte pakt de kraan op een vlucht van 16 meter nog 1,3 ton.

De meest populaire machine uit het Luna programma terrein/wegkranen de AT 35/30 heeft een maximaal hijsvermogen van 35 ton op 3 meter. Met een telescoop vakwerk-klapgiek komt de machine tot een haakhoogte van 44,2 meter. Voor de aandrijving zorgt hier een Mercedes dieselmotor van 243 kW/330 pk.

De drie-assig gestuurde en aangedreven AT 50/34 heeft een maximaal hijsvermogen van 50 ton bij 3 meter vlucht. De kraan meet nog geen 9 meter en is uitgerust met een 34 meter hoofdgiek en 10-189 meter klap-opzetgiek. De onderwagen heeft een Mercedes motor van 243 kW/330. Voor de Nederlandse markt krijgt de bovenwagen een eigen separate motor van 122 kW/165 pk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels