nieuws

Franse bouwbedrijven leggen groot wegennet aan in Libanon

bouwbreed

De Franse bouwbedrijven Bouygues en Dumez zijn uitgekozen voor de bouw van een groot wegennet in Libanon. De zogenaamde ‘Autoroute Arabe’ moet de haven van Beiroet verbinden met Syrie, Jordanie, Irak en de oliestaten van de Golf.

Deze zomer beginnen de eerste werkzaamheden van dit gigantische project dat in totaal f. 2,7 miljard gaat kosten. Frankrijk heeft Libanon een extra krediet verleend van f. 150 miljoen. Op deze manier wil president Chirac, die vorige week zijn eerste officiele bezoek bracht aan het land, de kansen van de Franse ondernemers waarborgen in de deelname aan de wederopbouw van het land.

De f. 150 miljoen voegt zich bij de lening van f. 102 miljoen die Libanon vorig ja#ar werd toegekend. Bovendien heeft de Franse regering de Coface kredieten (garantiefonds van de overheid die buitenlandse contracten dekt) opgevoerd tot f. 187 miljoen en de rentevoet verlaagd. Dank zij deze maatregelen heeft ook Renault een belangrijk contract binnengehaald voor de levering van 200 autobussen, die overigens in Tsjechie worden geproduceerd.

Zonder hulp van de regering komen de Franse ondernemers in Libanon op de vierde plaats na Italie, Duitsland en de Verenigde Staten. Na een alles verwoestende burgeroorlog van 15 jaar behelst de wederopbouw van Libanon een markt van f. 20 miljard. De bouwbedrijven die een deel hiervan weten binnen te halen beschikken automatisch over een visitekaartje voor de omringende landen.

Positie consolideren

Om de Franse positie in Libanon te consolideren, heeft president Chirac vorig jaar als eerste Europese staatshoofd de Libanese premier Rafic Hariri uitgenodigd en hem een lening van f. 102 miljard verstrekt. Chirac en Hariri zijn goede vrienden. Chiracs gebaar resulteerde in de orders voor Renault, Bouygues en Dumez.

De delegatie Franse ondernemers in het kielzog van Chirac stonden bij de Libanese autoriteiten te dringen om belangrijke contracten af te sluiten. Gezien de slechte economische situatie van het land zijn de Libanezen zeer ingenomen met voorstellen om de investeringen zelf te financieren in ruil voor een exploitatie van ettelijke jaren.

Volgens de Centrale Bank is de overheidsschuld voor 1995 ruim f. 15 miljard. Bouygues en Dumez financieren de order Autoroute Arabe van f. 2,7 miljard daarom geheel zelf, in ruil voor een exploitatie van dertig jaar. France Telecom volgt het voorbeeld met een investering van f. 1,7 miljard tesamen met Finland Telecom, voor het opzetten van een mobiel telefoonnet tegen een exploitatie concessie van tien jaar.

Bovendien maakt Bouygues tevens deel uit van het consortium van dertien ondernemers dat de infrastructuur van de haven van Beiroet moeten vernieuwen ( f. 317 miljoen). Daarnaast probeert Bouygues zich de order voor de bouw van 500.000 goedkope woningen toe te eigenen. De Franse EDF probeert van zijn kant met man en macht de order voor de vernieuwing van het hele Libanese elektriciteitsnet binnen te halen ( f. 0,5 miljard).

De Franse minister van defensie Millon die onlangs een bliksembezoek aan Libanon bracht hoopt op een order voor de uitrusting van de Libanese veiligheidstroepen.

Reconstructie Beiroet

De grootste order, de reconstructie van het centrum van Beiroet, heeft premier Hariri, aan zijn eigen onderneming La Solidere toegekend. Hariri behoort tot de tien rijkste mensen van de wereld. Hij maakte fortuin met openbare werken in Saudi-Arabie.

Het po Solidere heeft een oppervlakte van 1,8 miljoen m2 waarvan eenderde moet worden gewonnen op de zee. Het po is een volledig particuliere onderneming. Hariri heeft een speciale onteigeningswet laten aannemen, waardoor honderden particulieren hun woningen en stukjes grond in het centrum kwijt raakten. Ze werden veelal betaald in aandelen in Solidere. Vervolgens haalde Hariri een groot aantal Libanese ingenieurs uit de Verenigde Staten om aan de bouw van het futuristische Beiroet mee te werken. Dit leverde protest op van de bond van Libanese ingenieurs.

“Beiroet was een middeleeuwse stad met een irrationeel samenlevingspatroon. Voor de wederopbouw van Beiroet is een menselijker en eenvoudiger aanpak noodzakelijk, die de geschiedenis van deze stad respecteert”,’ aldus Assem Salam, voorzitter van deze bond. “In plaats daarvan hebben ze voor de meest radicale oplossing gekozen. Alles wordt neergehaald en alle voormalige bewoners worden verbannen. Dit uitsluitend met het idee om van Beiroet een financieel centrum te maken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels