nieuws

Betonnen voertuigkering wisselt van rijstrook

bouwbreed

Een betonnen voertuigkering die wisselt van rijstrook. Dat is een oplossing voor veel verkeersproblemen, afkomstig van Barrier Systems Inc. in de Verenigde Staten. In Nederland wordt het systeem geintroduceerd door Holland Scherm BV te Gouda, een volle dochteronderneming van Koninklijke Wegenbouw Stevin BV te Utrecht.

Met de verplaatsbare betonnen voertuigkering kan een rijstrook binnen korte tijd gereed gemaakt worden voor verkeer in de richting, tegenovergesteld aan die van de rijbaan. Volgens R.C. van Puffelen, directeur van Holland Scherm, biedt dit grote mogelijkheden in situaties met een wisselend aanbod van verkeer, ’s ochtends in de ene en ’s avonds in de andere richting. Aan beide zijden van de middenberm wordt dan een verplaatsbare voertuigkering geplaatst. De linkerstrook van elke rijbaan is op die manier te gebruiken als wisselstrook. De machine voor het verplaatsen van de voertuigkering wordt ’s ochtends op de ene rijbaan en ’s avonds op de andere ingezet. Tussentijds staat hij aan het eind van het traject geparkeerd, even voorbij de plek waar de voertuigen door een opening in de middenberm worden geloodst.

Fractie van de kosten

Volgens Van Puffelen zou het systeem een goed alternatief geweest zijn voor de carpool-wisselstrook tussen Diemen en Muiderberg. “Ik was er helaas anderhalf jaar te laat mee. Het zou een fractie gekost hebben van het bedrag, dat in de wisselstrook is geinvesteerd. Rijkswaterstaat kende het produkt toen nog niet”, aldus Van Puffelen. Toch is het systeem al 15 jaar in gebruik bij Dallas, Texas in de Verenigde Staten en zo’n 7 jaar in Frankrijk. Barrier Systems Inc. heeft het patent, de licentie voor Europa is in handen van het Franse bedrijf Technique Specialisee de Securite (TSS) en Holland Scherm bezit de sub-licentie voor de Benelux. De machine wordt gehuurd van TSS. De Lange Beton BV produceert de elementen. Ze zijn 820 mm hoog, 1100 m lang en aan de voet 580 mm breed. Het gewicht is 610 kg per stuk en de betonkwaliteit B45.

Binnen een half uur

In de Verenigde Staten wordt het systeem een ‘Quick Movable Barrier’ (QMB) genoemd. Holland Scherm brengt het op de markt onder de naam BEVER (‘Betonnen Verplaatsbare barrier’). In Nederland is inmiddels 13 km van dit type voertuigkering in gebruik, in de meeste gevallen voor semi-permanente beveiliging bij wegwerkzaamheden. Voor het minder frequent verplaatsen is een soort aanhangwagen beschikbaar. De machine die bij Oudenrijn wordt ingezet is bedoeld voor het veelvuldig verplaatsen van de voertuigkering. Dat kan met een snelheid van 6 km per uur en een nauwkeurigheid tot 1 cm. De betonnen elementen glijden als het ware door de machine heen, worden daarbij door rollen opgenomen en diagonaal verplaatst. Bij Oudenrijn is de rijstrook over een lengte van 1,5 km binnen een half uur gereed voor verkeer in de tegengestelde richting.

De elementen waaruit de verplaatsbare betonnen voertuigkering wordt samengesteld. Ze worden onder KOMO-keur geproduceerd door De Lange Beton BV te Waalwijk.

Foto: Hans Uitdenbogerd, Rotterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels