nieuws

Demonstranten geen kans bij start bouw tramtunnel

bouwbreed

Spandoeken met teksten als ‘Den Haag graaft zijn graf’, gejoel en een door een veiligheidsdienst gesmoorde folderactie. Het lukte de demonstranten tegen de bouw van het prestigieuze Souterrain-po niet het feestje rond de start van de bouwactiviteiten wezenlijk te beinvloeden.

Minister Jorritsma, en verkeer en vervoer-wethouder H.J. Meijer bleven vriendelijk glimlachen. “De tijd van plannen maken en ruimtelijke ordeningsprocedures is voorbij”, aldus een wellicht opgeluchte wethouder.

In het atrium van het Haagse stadhuis werden gisteren bijna alle registers open getrokken om de start van de bouw van het tramtunnelcomplex Souterrain luister bij te zetten.

Een grootscheepse informatiemarkt over alle bouwplannen die nu en de komende jaren de Haagse binnenstad letterlijk op z’n kop zette, vormde slechts de omlijsting van het ware gebeuren: na jaren van voorbereiden, de eerste ideeen voor een tramtunnel zagen al rond ’88 het licht, wordt de eerste stap richting een tram- en voor een belangrijk deel ook autovrije Grote Marktstraat gezet. Deze verkeersader zorgt voor een tweedeling in het Haagse winkelcentrum.

Het Rotterdamse bureau van Rem Koolhaas Office for Metropolitan Architecture leverde het ontwerp voor het po dat bestaat uit een 1250 meter lange tramtunnel en een parkeergarage voor 475 auto’s. Tevens worden er ondergrondse ingangen voor de aan de Grote Marktstraat gevestigde grootwinkelbedrijven gemaakt. De realisering die door Ballast Nedam, Strukton en Van Hattum en Blankevoort nu ter hand is genomen, gaat f. 280 miljoen kosten. Het leeuwedeel hiervan wordt met f. 195 miljoen door het rijk opgehoest. De exploitant van de parkeergarage legt f. 30 miljoen op tafel. Het resterende deel wordt door de gemeente, nutsbedrijven en de HTM bijgedragen.

Water gevallen

Het had echter weinig gescheeld of het Haagse feestje was gisteren in het water gevallen. Immers afgelopen maandag pas wees de Raad van State de bezwaren van omwonenden georganiseerd in de vereniging ‘De Kern Gewond’ af. Het waren ook deze omwonenden die gisteren in een ultieme poging de burgerij voor een misstap te behoeden met fluiten, roepen en spandoeken de aandacht van minister Jorritsma probeerde te vangen.

Actievoerster Diana: “Het is zo’n slechte ontwikkeling, het openbaar vervoer onder de grond en de auto’s erboven. Het is gewoon slecht voor Den Haag.” Een tegenstander die een handvol folders met daarin de bezwaren van ‘De Kern Gewond’ gooide, werd met zachte doch dwingende hand door een veiligheidsbeambte verwijderd.

De minister van Verkeer en Vervoer wilde van geen bezwaren meer horen. “Niemand wint bij een trage bouw van de tunnel. De automobilisten niet, de tramreizigers niet, de voetgangers niet en zeker ook de omwonenden en de winkeliers niet.”

Klap

Met een harde klap op een drukknop gaf de bewindsvrouw gisteren dan ook het enige en echte startsein. Vervolgens werd haar inleiding alsmede die van de wethouder en andere sprekers in een tijdcapsule gestoken. Deze verdween in een paal die op zijn beurt met harde slagen de grond in werd geheid. “Zo kan het nageslacht bij het vinden van de capsule deze gebeurtenis op het gemak nalezen”, werd omstandig medegedeeld. “Wat een hoogmoed te veronderstellen dat hier iets gezegd is dat voor het nageslacht interessant is”, klonk het nuchter vanuit het publiek. Over vier jaar moet het po klaar zijn.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels