nieuws

VS investeren steeds minder in infrastructuur

bouwbreed

De bruggen en wegen in de Verenigde Staten zijn in slechte staat en de situatie wordt er niet beter op. Volgens het ministerie van Vervoer is 24% van alle bruggen op de grote snelwegen die de verschillende staten verbinden van onvoldoende kwaliteit; 28% van de bruggen in de andere verbindingswegen is slecht. De situatie wordt steeds ernstiger.

De jongste cijfers van het ministerie dateren uit 1994 en uit die gegevens blijkt, dat de verschillende overheden (op federaal, staats en plaatselijk niveau) niet eens genoeg geld uitgeven om de huidige toestand te handhaven. Voor verbetering van de situatie had in 1994 in totaal $68,2 miljard uitgegeven moeten worden; $59,3 miljard voor wegen en $8,9 miljard voor bruggen. Handhaving van de situatie zou $49,9 miljard ($44,8 miljard voor wegen, $5,1 miljard voor bruggen) vergen. Maar in totaal werd in 1994 $15 miljard minder uitgegeven dan nodig was, te weten $28,8 miljard voor wegen en $6 miljard voor bruggen.

Optimistisch

Al deze getallen zijn waarschijnlijk erg optimistisch, de werkelijkheid zou wel eens veel erger ke zijn. Een voorbeeld: de Bay Bridge in San Francisco, veel minder bekend dan die andere brug, de Golden Gate Bridge, maar veel belangrijker. De Bay Bridge verbindt San Francisco met voorsteden als Oakland en Berkeley, is vier keer zo lang als zijn beroemde broer en heeft dan ook aanzienlijk meer auto’s te verduren.

Bay Bridge

De Bay Bridge kwam in beeld bij de aardbeving in 1989, toen het bovendek uit elkaar gerukt werd en een 15 meter groot gat in het brugdek ontstond. Hierbij kwam een automobilist om het leven. De brug werd gerepareerd, maar het aardbevingsbestendig maken bleek moeilijker te zijn dan gedacht. De brug is kwetsbaar omdat deze zich bevindt tussen twee scheuren in de aarde waar aardbevingen voorkomen, de San Andreas Fault en de Hayward Fault.

De helft van de Bay Bridge zal waarschijnlijk moeten worden afgebroken en vervangen. Een volledig nieuwe brug zal niet veel duurder zijn dan renovatie, die niet de geschatte $250 miljoen zal vergen, maar minstens $1,3 miljard. Als dat soort verrassingen zich op nog een paar andere plaatsen voordoen, kan het op peil brengen van de hele infrastructuur in Amerika onvoorstelbaar veel geld kosten. Geld, dat in de huidige economische en politieke omstandigheden waarschijnlijk niet op tafel zal komen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels